ANM studiebeurzen

Datum: 02-03-2018

Reeds meer dan 20 jonge, vrouwelijke studenten uit Nalang en Salang in Dhading kregen de afgelopen jaren de kans om te studeren voor CMA – Community Medical Assistant, ANM – Auxiliary Nurse Midwife – of lab technician. De meeste van de afgestuurde meiden gingen aan het werk in het Dhading district, in de lokale health post van de overheid of in de centra van SVN maar sommigen trokken verder naar afgelegen gebieden om zich in te zetten ten dienste van de gemeenschappen daar.

In juni 2017, werden opnieuw enkele studenten geselecteerd voor het volgen van deze technische opleiding die volgt op klas 10. 33 studenten namen deel aan de selectie die werd georganiseerd in het kantoor van SSSN in Paatle onder het toezien van SVN. Het examen bestond uit een geschreven deel maar ook de resultaten die werden gehaald tijdens het eindexamen in klas 10 werden in beschouwing genomen. Bovendien werd voorgang gegeven aan meisjes van lage, sociale afkomst. Na het examen, werden 4 meiden geselecteerd om deel te nemen aan het ingangsexamen aan het Balkumari College in Nayaranghat, Chitwan. Jammer genoeg slaagden 2 van hen niet voor het toegangsexamen en zo begonnen in november 2017, Sabina en Laxmi aan hun studie voor ANM. Zij krijgen 50% studiebeurs voor hun studie, de andere helft wordt betaald door de familie (dit werd beslist na overleg met lokale partner SSSN).

Sabina Magar is de oudste dochter van een familie met 2 kinderen in Nalang. Ze volgde basisonderwijs in de lagere school Kalika en voltooide haar middelbare schoolopleiding aan de Nalang Patle Secondary School in Nalang. Haar vader is landbouwer en in zijn vrije tijd werkt hij als arbeider in constructie om inkomsten te genereren voor het gezin. Haar moeder is huisvrouw en zij helpt ook bij het werk op het veld.

Laxmi Shrestha is 18 jaar en is het tweede kind in een rij van 6. Haar oudere zus is getrouwd en de 4 jongere kinderen wonen nog bij de familie. Ze voltooide haar basisonderwijs in Naya Devi School en slaagde voor haar middelbaar onderwijs in Nalang Patle School. Landbouw is de belangrijkste bron van inkomsten van haar familie en haar vader werkt soms als arbeider in constructie Haar moeder werkt als kok in de Naya Devi School en bereidt maaltijden voor schoolkinderen. Het gezin bezit geen vruchtbaar land zodat zij slechts een beperkte hoeveelheid van het nodige voedsel zelf kunnen verbouwen. Alle kinderen naar school sturen is een uitdaging voor dit grote gezin. Laxmi wil graag ANM worden en in de toekomst wil ze graag werken in afgelegen gemeenschappen in Nepal om gezondheidszorg te bieden aan moeders en kinderen.

Op 6 februari bezochten Santosh en Maya van SVN Sabina en Laxmi in Nayaranghat. Ze stellen het goed op het college en hebben zich goed aangepast aan het leven in de kleine stad. Het moeilijkste vak is farmacie, waar ze de samenstellingen en namen van verschillende medicijnen moeten leren. Ze missen ook hun familie en dorp maar werken hard om het beste te maken van de mooie kans die zij kregen om te studeren.

Met hartelijke dank aan de Stichting Maha Mata om deze studenten deze kans te geven en het financiële ondersteunen van het studiebeurzen programma in Dhading!