Bezoek aan “community project” in Jhiljhile

Datum: 05-11-2018

Bezoek aan “community project” in Jhiljhile

Midden 2018 startte Stichting Veldwerk in samenwerking met Maha Mata (financiële ondersteuning) en Kamala Foundation (lokale partner) het project voor de Musahar gemeenschap in Jhiljhile, Jhapa. Het doel van dit project is om de levensstandaard van deze gemeenschap te verbeteren – door middel van inkomsten genererende projecten, voorlichting over het belang van onderwijs en gezondheid en alfabetiseringsklassen voor de vrouwen.

Momenteel zijn 2 delen van het project gaande: de klassen voor de vrouwen en het transport voor de kleine kinderen naar school. Begin december wordt een kamp georganiseerd voor gezondheid en hygiëne, vooral gericht op vrouwen en kinderen. De alfabetiseringsklassen vinden 2 maal per week plaats en gemiddeld 18 vrouwen volgen de lessen.

Het projectgebied is gelegen in het zuidoosten van Nepal, op een afstand van meer dan 400 kilometer van Kathmandu. Een reis door de heuvels naar het vlakke zuiden van het land die ongeveer 12 uur duurt. Om deze reden is het niet mogelijk om het project vaak te bezoeken maar via telefonisch contact en mail, worden er maandelijkse update gegeven door Alisha Magar, project coördinator van de lokale partner.

Eind augustus bezocht SVN het project om met Alisha de voortgang en verdere planning te bespreken. Een verslag van dit bezoek, kunt u hier lezen.