Bouw klaslokaal – Janadaya Secondary School in Chitwan

Datum: 23-10-2017

Bouw klaslokaal – Janadaya Secondary School in Chitwan

Sinds 2006 runt Stichting Veldwerk in samenwerking met lokale partner CWDF – Children Women Development Fund – een dagopvangcentrum in Tandhi, Chitwan (zuiden van Nepal). Kleine kinderen van lage sociale en economische achtergrond krijgen onderwijs, opvang en een voedzaam middagmaal. Het centrum biedt opvang aan 50 kinderen uit de buurt, meestal van arme families die als dagarbeider, riksjabestuurder of landarbeider werken. Door de dagopvang van kinderen, krijgt de moeder overdag de kans om te werken wat het economisch perspectief van het gezin verbetert. Deze vooruitgang heeft ook een positieve invloed op de gezondheid van de kinderen en krijgen zij meer kans op beter onderwijs.

Om de duurzaamheid van het project te garanderen, heeft SVN de laatste maanden verschillende bijeenkomsten georganiseerd met lokale partner en lokale overheidsschool Shree Janadaya Secondary School, Tandhi. De school reageerde enthousiast op het voorstel van SVN en CWDF om de dagopvang onder te brengen in de school en gaf aan dat zij bereid zijn om samen te werken met CWDF om het project voort te zetten. Op deze manier gaat een deel van de verantwoordelijkheid van SVN voor de financiële ondersteuning van het project, over naar de lokale school en overheid wat een duurzame ontwikkeling betekent voor het project.

Tijdens een bezoek in februari aan Shree Janadaya School, gaf de school aan dat zij de dagopvang willen onderbrengen in de school maar hiervoor hebben zij geen (extra) ruimte beschikbaar. Het hoofdgebouw werd beschadigd door de aardbeving waardoor de bovenste verdieping niet kan worden gebruikt. Voor de dagopvang heeft het bestuurscomité van de school een verzoek gedaan voor een nieuw gebouw. Na overleg met de lokale partner, ging SVN akkoord om een gebouw te bouwen waar de dagopvang kan worden ondergebracht.

De bouwplannen van de school zijn gemaakt door een ingenieur die nauw samenwerkt met de lokale partner CWDF en het lokale bestuurscomité van Janadaya Secondary School. Zij zijn verantwoordelijk voor het opvolgen van de wettelijke bouwvoorschriften, nodige papierwerk en contacten met District Education Office en tevens SVN op de hoogte houden over de voortgang van de werken. SVN zal regelmatig de bouwlocatie bezoeken. Het totale budget voor de bouw van het klaslokaal is  € 13,896 waarvan SVN  € 11,304 voor haar rekening neemt. Het overige bedrag wordt verzameld door de lokale partner CWDF en bestuurscomité van de school.

Begin oktober is de eerste steen gelegd van het gebouw in de aanwezigheid van de bestuursleden van CWDF en Janadaya School. Deze gunstige dag werd gekozen door een priester en een kleine ceremonie vond plaats om het gebouw te zegenen. Het einde van de bouwwerken is voorzien voor einde 2017.

Stichting Veldwerk is nog op zoek naar financiële bijdragen voor dit project. Indien u of uw organisatie interesse heeft om de kinderen van Chitwan en het lokale onderwijs te steunen, neem dan contact op met ons via maya@stichtingveldwerk.nl (Nepal) of voorzitter@stichtingveldwerk.nl  (Nederland). Wij sturen u graag meer informatie toe!

Voor updates over de projecten van Stichting Veldwerk, kunt u terecht op onze facebook-pagina.