COVID 19 response (update 29 April)

Datum: 29-04-2020

COVID 19 update (29 April 2020)

In samenwerking met partner Education First Foundation, ondersteunt SVN studenten in Nepal voor onderwijs. Deze kinderen komen uit arme gezinnen die het moeilijk hebben om financieel de eindjes aan elkaar te knopen om verschillende redenen. Door de lockdown die op 24 maart van kracht ging om de verspreiding van COVID 19 in Nepal tegen te gaan, zijn er verschillende families die geen inkomen hebben. Veel arbeiders in Nepal worden per dag betaald en als er niet gewerkt wordt, is er ook geen inkomen. En geen inkomen betekent geen eten op tafel.

De scholen zijn toe in Nepal dus opvolging voor onderwijs is momenteel niet nodig en het kantoor in Kathmandu is gesloten maar de sociale werkers van EFF zitten niet stil. Persoonlijke bezoeken zijn niet mogelijk door de lockdown maar er is voortdurend telefonisch contact met de families van de (ongeveer) 140 kinderen die zijn opgenomen in het studiebeurzen-programma. Op deze manier wordt opgevolgd of de families voldoende eten hebben en of er andere noden zijn (bijvoorbeeld medische noodgevallen).

In de afgelopen maand, werden 18 families geïdentificeerd waar hulp nodig is. Zij kregen een voedselpakket bestaande uit rijst, linzen, olie, zout, koekjes en zeep. De verdeling gebeurde in coördinatie met winkeltjes in de buurt, online overschrijvingen en bekenden die in de buurt van de families wonen. Ook voor de komende maanden – mei en juni, wordt er ondersteuning voor hen voorzien en onvermijdelijk zullen meer families moeten terugvallen op voedselhulp. De overheid biedt ook rantsoenen aan maar deze hulp verloopt niet even vlot op alle plaatsen en personen zonder identiteitskaarten, kunnen hiervan geen gebruik maken.

Pooja, Ajita en Ridam zijn enkele kinderen van de families die hulp ontvingen de afgelopen maand en zij danken alvast de gulle gevers die hebben bijgedragen!

Wilt u een familie helpen om deze moeilijke periode door te komen?

De kost voor een voedselpakket voor 1 maand is 25 Euro.

Stichting Veldwerk
IBAN: NL16TRIO 02546 61610
BIC: TRIONL2U

© 2020 Stichting Veldwerk. Geen woorden, maar daden.