Duurzaamheid project in Chitwan - vervolg

Datum: 28-03-2019

Day care center in Chitwan

Update nieuwsbericht https://www.stichtingveldwerk.nl/nieuws/duurzaamheid-project-chitwan

Na meer dan 10 jaar, sluit SVN de samenwerking met partner CWDF in Chitwan af. Zoals overeengekomen tussen beide partijen, SVN en de lokale partner CWDF, in 2017, wordt het project volledig overgedragen aan de partner en de lokale overheidsschool. Midden maart, bezocht programme manager Santosh Basyal de school en woonde hij een vergadering bij met het bestuur van de school en de dames van CWDF. Hierbij gaf CWDF aan dat het project zou overgedragen worden aan de school vanaf het nieuwe schooljaar dat start midden april 2019.

Hierbij komt een einde aan een lange samenwerking waarbij vele kinderen uit Tandhi opvang, onderwijs en een zorg kregen. Deze kinderen kwamen uit gezinnen met een laag inkomen, een moeilijke sociale achtergrond of gezinnen die op zoek waren naar een betere toekomst in de meer vruchtbare streek van Nepal (in vergelijking met de onherbergzame heuvels). Door de opvang hadden de ouders van de kinderen de mogelijkheid om beiden te werken zodat de economische toetstand van de familie verbeterde. De kinderen hadden ook een goede basis voor het verdere onderwijs in de lokale scholen wat hun kansen voor een betere toekomst vergrootte. Ondertussen heeft ook de overheid in Nepal het belang van voorschools onderwijs (kleuteronderwijs) erkent en voorzien zij ECD - early childhood development - klassen in alle scholen. Dit betekent dat het project in zijn huidige vorm niet meer noodzakelijk was en SVN zich kan richten op meer noodzakelijke projecten. Dit past ook in de visie van SVN om de projecten op termijn zelfstandig te maken.

Wij danken van harte alle donors die over de jaren heen dit project financieel ondersteund hebben, de donors die de bouw van het lokaal mogelijk hebben gemaakt en vooral het team van CWDF in Chitwan. Deze dames hebben zich vele jaren vrijwillig ingezet voor de kinderen van het day care center.

SVN gaat zich in de toekomst vooral richten op Education First Foundation en het programma waarbij kinderen de mogelijkheid krijgen tot studeren via een studie-toelage. Voor meer informatie over de financiële ondersteuning van een student in Nepal, kun je terecht op onze website.