Effectief altruïsme

Datum: 30-01-2021

Effectief altruïsme”

(gebaseerd op artikel https://fd.nl/achtergrond/1356187/met-een-donatie-aan-de-voedselbank-maak-je-te-weinig-verschil)

Er zijn verschillende mogelijke overwegingen om een goed doel uit te pikken, met twee extremen: vanuit 100% emotie of vanuit 100% berekening. Dat laatste heet 'effectief altruïsme', een begrip dat uit de koker komt van Peter Singer, een Australische filosoof die stelt dat we de plicht hebben om het lijden en de ellende van anderen zo effectief mogelijk te verminderen. Daarbij staan wetenschappelijk bewijs en ratio centraal, met drie aandachtspunten: hoe groot is het aan te pakken probleem, hoeveel verbetering valt te verwachten, en hoeveel tijd en geld gaan er nu al naar toe?”

Naar aanleiding van dit artikel, vond er bij het bestuur en de medewerkers van Stichting Veldwerk een discussie plaats: aan welke problematiek willen wij als stichting werken? Krijgen onze donors voldoende, en vooral de juiste informatie over onze projecten en wat er met hun geld gebeurt? Is de impact van onze aanpak voldoende in vergelijking met de middelen die we tot onze beschikking hebben en gebruiken?

Het is niet altijd gemakkelijk om zelf met een kritische blik naar je stichting en werk te kijken maar als we naar de impact van ons werk in Nepal kijken, naar de families die worden geholpen door de steun van SVN (en lokale partners EFF en SSSN) en de manier waarop gewerkt wordt in Nepal, kunnen we besluiten dat we zeker op de goede weg zijn.

Wanneer we een project opzetten, geven we hierover een duidelijk beeld (inclusief financiële kosten) naar de donor toe. We communiceren over het probleem en de oplossing die we hiervoor in gedachten hebben. Zoals met de telefoon campagne om kinderen toegang te geven tot online klassen tijdens de lockdown in 2020. Wanneer een donor beslist om een donatie te doen voor deze campagne, weet hij/zij duidelijk waar het geld naartoe gaat, wat er mee gebeurt en wat het verschil zal maken voor deze student.

Door onze tiffin-programma’s in samenwerking met de lokale scholen. Het bedrag per kind, per schooljaar is ongeveer 40 Euro per kind. Dit bedrag verzekert dat een student dagelijks een gezonde, voedzame middagsnack krijgt op school. De impact van dit programma is duidelijk te merken aan de grotere aanwezigheid van kinderen op school.

Via regelmatige updates op onze website en sociale media, houden we onze donors op de hoogte van de projecten. Donors voor specifieke projecten krijgen regelmatig een update en een afrekening op het einde van het project zodat er duidelijkheid is over waar het geld naartoe is gegaan en de impact/resultaten van het project.

Verder is Stichting Veldwerk erkend als Goed Doel door CBF.

Er is altijd ruimte voor verbetering maar na een kritische blik op SVN te hebben geworpen, kunnen we besluiten dat we zeker in aanmerking komen indien donors op zoek zijn naar een stichting om te ondersteunen, bekeken van uit effectief altruïsme.

Indien er opmerkingen zijn of u hierover met ons contact opnemen, dan zijn wij altijd beschikbaar voor discussie om onze werkwijze, communicatie en rapporten te verbeteren.

Voor meer informatie over effectief altruïsme:

© 2020 Stichting Veldwerk. Geen woorden, maar daden.