Familiebezoek in Kathmandu

Datum: 27-07-2022

Op 21 juli bezocht Maya, van SVN, samen met de sociale werkers van partner Education First Foundation (EFF) kinderen en families die onlangs werden opgenomen in het EFF studiebeurzenprogramma. Via scholen, buren of kennissen van families die reeds in het programma zijn opgenomen, komt EFF in contact met kinderen die behoefte hebben aan ondersteuning om onderwijs te kunnen volgen. Er wordt dan nagegaan hoe groot die nood is, waar de kinderen naar school gaan (als zij al gaan), hoe de familie kan geholpen worden en wat de oorzaken zijn voor de – vaak – economische problemen van de familie.

Nieuwe families en kinderen worden vaak bezocht door de sociale werkers, er worden verschillende mogelijkheden besproken voor het onderwijs en ook wordt er gekeken of er kansen zijn voor de familie om uit de armoede te geraken. Het uiteindelijke doel is altijd om duurzame hulp te bieden zodat de familie zelfstandig in haar levensonderhoud kan voorzien en zij, indien mogelijk, uit hun moeilijke situatie kunnen geraken.

Aryan en Ayushka zijn 2 kinderen die werden bezocht en hierover schrijft Maya:

“Aryan en Ayushka worden samen met hun oudere broer opgevangen door hun oudere halfzussen. Hun moeder heeft hen op jonge leeftijd verlaten, de vader woont in het dorp op enkele uren van Kathmandu en is een zware drinker. De oudste halfzussen werken allebei maar hebben een beperkt inkomen. De ene werkt in een lokaal kruidenierswinkeltje (zij verliet school om voor de jongere kinderen te zorgen en is ook gehuwd), de andere in een naaiatelier. De middelste broer die enkele jaren ouder is dan Aryan en Ayushka gaat ook naar school via een beurs die hij verkreeg via een karate-school. Hij combineert sport met onderwijs.

Donderdag waren alle kinderen thuis omdat de scholen momenteel een korte zomervakantie hebben (woensdag 27 juli gaan de kinderen weer naar school). De hele familie van kinderen, 5 kinderen en de man van de zus dus 6 in totaal, woont samen in een kamer. In deze kamer wordt ook gekookt. Er is een gemeenschappelijke badkamer in de woning, waar ongeveer 16 kamers zijn. De jongste kinderen, Aryan, Ayushka en de oudere broer, gaan regelmatig naar school en helpen mee te koken en wassen wanneer er tijd voor is.

De kinderen hebben geluk dat hun oudere zussen hen liefdevol opvangen en hun best doen maar het is economisch moeilijk voor de familie, vandaar dat een bijdrage een noodzaak is om de last te verlichten. Wij hebben gemerkt wanneer de last wat minder zwaar is en zij de steun krijgen van onze sociale werkers, de families bij elkaar blijven wat noodzakelijk is voor het onderwijs van Aryan en Ayushka. Een warme en veilige thuis zal hun kansen op een beter leven vergroten.”

Aryan en Ayushka hebben ondertussen een donor die en maandelijkse bijdrage zal doen voor de onderwijskosten maar er zijn nog kinderen en families die wachten op hulp. Wilt u of uw organisatie kinderen als Aryan en Ayushka ondersteunen zodat zij een kans krijgen op een beter leven? Neem dan contact op met voorzitter@stichtingveldwerk.nl of maya@stichtingveldwerk.nl.

© 2020 Stichting Veldwerk. Geen woorden, maar daden.