Heropbouw centra Dhading

Datum: 18-05-2017

Vorig jaar werden de Panchakanya and Siddhababa centers reeds opgeknapt (door techniek van “jacquetten” toe te passen op de bestaande muren) en eindelijk is ook de heropbouw van de overige centra van start gegaan. Jammer genoeg hadden de gebouwen van deze centra veel schade opgelopen door de aardbevingen en na overleg met verschillende ingenieurs, lokale partner Siddha Samaj Sewa Nepal en de lokale bestuurscomités, werd er besloten om de centra volledig af te breken en opnieuw te bouwen volgens de laatste bouwtechnieken die werden gespecificeerd door de Nepalese overheid om gebouwen aardbevingsbestendig te maken.

IMG_3872.JPG

In Gahatetar, wordt de opzet van het centrum iets anders dan voorheen en worden 2 aparte gebouwen gebouwd. Een van deze gebouwen, komt naast de bestaande overheidsschool te staan en het day care center zal mee opgenomen worden in de school. Het health center, dat nu een “child birth center” wordt, ligt iets lager dan de oorspronkelijke plaats. Deze beslissing is genomen in overleg met de lokale gemeenschap. Nadat beide gebouwen klaar zijn, zullen zij overgedragen worden aan de lokale gemeenschap en lokale overheidsschool en zij zullen verder verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse werking en kosten van het centrum. De bouw gaat goed vooruit en op 9 mei, was de fundatie voor het birth center klaar en was de bouw van het schoollokaal uitgezet.

IMG_3907.JPG

In Duwathok en Aprichhap werden de centra afgebroken en zullen heropgebouwd worden op een stevigere fundering en met wapening in de muren. Al het houtwerk van het dak, ramen en deuren en de dakplaten worden herbruikt. Door de lokale verkiezingen die plaats vonden op 14 mei, lag het werk even stil maar hopelijk gaat de lokale gemeenschap nu aan de slag zodat de bouw klaar is voor de start van het regenseizoen.

IMG_3809.JPG

Hartelijk dank aan allen die door hun financiële steun deze heropbouw mogelijk maken!

Voor verdere updates kunt u terecht op onze facebook-pagina.