Jhiljile bezoek (17 november)

Datum: 24-11-2021

Op 17 november werd een bezoek gebracht aan de gemeenschap in Jhiljhile waar sinds 2018 een project loopt ter verbetering van de levensstandaard van 28 families. Dit project loopt in samenwerking met Stichting Maha Mata en Almost Heaven Farms. Tijdens het bezoek vond een bijeenkomst plaats met de vrouwen van de gemeenschap en een bezoek aan enkele families.

Hierbij enkele punten die zijn opgemerkt tijdens het bezoek aan Jhiljhile:

• de levensstandaard van de gemeenschap is sterk verbeterd in vergelijking met het begin van het project, het gebied is schoon en de open ruimten worden gebruikt om groenten te verbouwen, alle vrouwen zien er schoon en gezond uit, de kinderen gaan regelmatig naar school
  • de vrouwengroep komt maandelijks bijeen en er wordt 50 Nepali roepies ingezameld per deelnemer, momenteel staat er 12.000 Nepali roepies (ongeveer 100 Euro) op de bankrekening, er zijn nog geen leningen verstrekt
  • de leden van de gemeenschap geven updates over de naaitraining, de rijstmolen en alfabetiseringscursussen (het is verbazingwekkend hoe ze nu voor een groep kunnen staan en hen kunnen toespreken)
  • er wordt nog steeds bijles gegeven aan kinderen; dit heeft een positief effect gehad op de kinderen omdat zij zich ondersteund voelen, en zij kunnen de lessen op school gemakkelijk hervatten nu zij weer naar school gaan na een lange sluiting door COVID
  • naaiopleiding: momenteel 8 studenten (2 machines gehuurd, 2 machines van de gemeenschap), voornamelijk voor eigen gebruik om kleding te repareren, meer opleiding is nodig om het naaiwerk voor commerciële doeleinden te kunnen gebruiken
  • rijstmolen: enkele operationele problemen (operationele problemen moeten door monteur worden bekeken)
  • het afgelopen jaar hebben er geen regelmatige trainingen plaatsgevonden vanwege COVID-maatregels
  • voordelen/positieve resultaten van de gezondheidstraining: goed begrip van het belang van handen wassen, jezelf en de omgeving schoon houden, remedies voor verschillende "vrouwen"-ziektes, minder ziektes in de gemeenschap door betere sanitaire voorzieningen en hygiëne
  • verzoeken/planning voor jaar 4: training voor verbouwen van paddestoelen, extra 6 maanden naaitraining (studenten zullen ook andere dames van de gemeenschap kunnen onderwijzen), gezondheidstraining, poppen maken (inbegrepen in naaien)

Met hartelijke dank aan alle donors die dit project mogelijk maken!

© 2020 Stichting Veldwerk. Geen woorden, maar daden.