Kinderen van day care Balaju

Datum: 15-10-2019

Kinderen van day care Balaju

In april 2019 sloten de deuren van het day care center in Balaju waar kinderen van lage sociale en/of economische achtergrond opvang en onderwijs kregen. Dit werd besloten na talrijke bijeenkomsten en discussies met het bestuur van CESC.

Er volgden nog 24 kinderen onderwijs in het center en in samenwerking met het team van CESC, werden alle families bezocht en nagegaan of deze studenten voldeden aan de criteria om opgenomen te worden in het programma van Education First Foundation. Enkele families verhuisden uit Kathmandu, enkelen namen de verantwoordelijkheid voor de studies op zich en 15 kinderen kwamen in het programma van EFF terecht. Deze kinderen krijgen nu financiële ondersteuning voor onderwijs en zij worden geregeld bezocht door de sociale werkers van EFF (zowel thuis als op school).

Sital was een van de kinderen die een veilige opvang had in Balaju en moest ondergebracht worden in een andere school. Een uitdaging want Sital heeft het syndroom van Down en er moest dus een speciale school gevonden worden voor haar waar zij op haar eigen tempo kon leren. Zij kon terecht in Navajyoti center in Baluwatar. Een eindje rijden met de bus van waar zij woont met haar familie maar de beste oplossing zodat zij in een veilige omgeving kan leren met de nodige aandacht. EFF heeft geregeld contact met de school waar Sital zich thuis voelt en zich snel heeft aangepast. Ze is gelukkig, gaat graag naar school en danst met haar vriendjes. Er worden ook geregelde bezoeken gebracht aan de moeder van Sital die alleen moet instaan voor de zorg voor haar 2 kinderen (ze leeft gescheiden van de vader van de kinderen). Sital’s broer wordt ook geholpen door EFF en gaat naar Hardik School in Balaju, dichterbij huis.

Ook Puja en Shivam, 2 kinderen uit een gezin van 3, gingen naar het day care center in Balaju. De familie is afkomstig uit het zuiden van Nepal en kwam naar Kathmandu op zoek naar een beter leven. De man werkt als dagloner en heeft geen vast inkomen. De moeder heeft haar handen vol met het werk thuis voor de familie. Ook zij werden opgenomen in het programma van EFF en gaan naar de lokale Hardik School.

Dit zijn enkele studenten die vanuit het day care center in het EFF programma zijn toegelaten. EFF volgt nauw op met de families en scholen dat de kinderen geregeld naar school gaan en proberen de ouders te stimuleren om zelf de verantwoordelijkheid te dragen voor hun kinderen, door bijvoorbeeld het geven van een kleine lening voor het opstarten van een zaakje.

Voor meer informatie over de financiële ondersteuning van een student in Nepal, kun je terecht op onze website.