Kinderhuis Hamro Gaun gaat op eigen kracht verder

Datum: 28-05-2016

**Kinderhuis Hamro Gaun gaat op eigen kracht verder**

Stichting Veldwerk laat het Hamro Gaun-project los en sluit hiermee een lange periode van directe betrokkenheid af. In die periode is voor BKN, de lokale partner Bal Khestra Nepal, een solide basis gelegd om het mooie werk voort te zetten. Het kinderhuis Hamro Gaun is in het jaar 2002 opgericht voor wees- en gehandicapte kinderen. Dat was toen aan het begin van de burgeroorlog in Nepal, om hen op te vangen en bovendien veiligheid en een goede scholing te bieden. Daarbij is het Hamro Gaun-project energie technisch voor een groot deel zelfvoorzienend, heeft het ecologische tuinen, een dagopvang voor arme kinderen uit de buurt en een vaktrainingscentrum.

Het contract met de overheid en de lokale partner loopt binnenkort af. De lokale partner Bal Khestra Nepal (BKN) heeft in de laatste jaren, na zoveel jaren training en ondersteuning, aangegeven zelfstandig verder te kunnen en te willen. Dat is een goed streven en past ook binnen de strategische keuzes van Stichting Veldwerk. Zo krijgt Veldwerk ruimte voor nieuwe projecten, waarbij de nadruk ligt op de eigen kracht van de Nepalese gemeenschap. Voorbeelden hiervan zijn het BIA-project met de ondersteuning van de bouw van de dormitory en het Baby Life Home, waar HIV-besmette kinderen wonen en scholing krijgen. U kunt Hamro Gaun blijven volgen via Facebook: https://www.facebook.com/groups/169370736543821/

Deze mijlpaal had nooit kunnen worden bereikt zonder alle trouwe steun die we uit Nederland kregen, met onze dank aan alle sponsors en donoren voor dit project. Hamro Gaun heeft een belangrijke rol gespeeld in de 17 jaar dat Stichting Veldwerk in Nepal actief is. We kijken met gepaste trots terug op alle successen die wij in deze periode met BKN hebben behaald.

Ook denken wij met een warm hart terug aan het bonte gezelschap van de staf, de vele vrijwilligers die in deze periode zijn gepasseerd en de bewoners van Hamro Gaun. Zij vormden samen de grote familie die de kinderen anders zouden ontberen.