Kindvriendelijk klaslokaal in Geeta Mata School

Datum: 03-02-2022

Kindvriendelijk klaslokaal in Geeta Mata School

Shree Geeta Mata School is een overheidsschool in Dallu, Kathmandu, waar zo'n 2200 studenten studeren, van lager tot hoger onderwijs. EFF heeft momenteel 11 studenten in het studiebeurzen-programma die in Geeta Mata School studeren en verschillende studenten hebben in deze school hun studies ook afgerond. De onderwijskosten van overheidsscholen zijn goedkoop in vergelijking met particuliere of privé scholen. Meestal sturen ouders met een goed inkomen hun kinderen naar particuliere scholen. De meeste gezinnen met een laag inkomen sturen hun kinderen naar overheidsscholen. Voor studenten uit het EFF studiebeurzen-programma, verkiezen we ook samen te werken met overheidsscholen zodat ouders gemakkelijker de kosten kunnen overnemen wanneer dit mogelijk is. Bijvoorbeeld gezinnen die tijdelijk zonder inkomsten zitten of extra uitgaven hebben door ziekten, worden begeleid en na een tijd wordt in samenspraak met de sociale werker de financiële ondersteuning afgebouwd wanneer zij economisch in een betere situatie komen.

EFF bezoekt de school regelmatig en heeft gesprekken met de directeur en docenten over de vooruitgang van de leerlingen. Tijdens een van de bezoeken kwam de vraag van de school voor een financiële bijdrage om het klaslokaal van de kleinste kinderen op school (ECD – early childhood development) te schilderen en in te richten met een tapijt, kussens en te voorzien van educatief materiaal. Door COVID en sluiting van de school, duurde het lang voor het werk voltooid was maar in november kreeg het lokaal een mooie kleur, leuke schilderingen en werd het lokaal voorzien van leuke speel- en leermateriaal voor de kinderen.

Wij danken de familie Hulsebos voor hun bijdrage voor dit mooie werk!

© 2020 Stichting Veldwerk. Geen woorden, maar daden.