Monika, EFF student

Datum: 17-08-2018

Monika, student van EFF, slaagt voor haar SEE examen

Op 20 juli bezocht SVN en EFF Monika, een student die in maart haar SEE (secondary education exam) heeft afgelegd. Het SEE examen is een belangrijke stap in het onderwijs in Nepal en geeft een student toegang tot verder onderwijs of een technische opleiding. Het is ook vereist om je rijbewijs te behalen en een minimum vereiste voor een baan bij de overheid. Monika kreeg tijdens haar schooljaren steun van EFF omdat de familie een laag inkomen had en veel onkosten voor de medische verzorging van haar oudere zus.

Monika woont samen met haar jongere broer, oudere zus en ouders in de buurt van Panauti. De zus kreeg een gebroken arm door een val toen ze ongeveer 3 jaar oud was en er was geen goede behandeling van de breuk. Het ongeval vond plaats in 2001, in de tijd na de Koninklijke moorden en er was geen transport om naar het hospitaal te reizen. Als gevolg raakte de breuk geïnfecteerd en diende een deel van het been van de arm weggenomen te worden. Ze had verschillende operaties nodig waardoor het gezin in een moeilijke financiële positie verkeerde. De ouders werken als boeren in het dorp, dus het inkomen is beperkt. EFF ondersteunde de 2 zussen en de jongere broer kreeg gratis onderwijs in de lokale school. De oudere zus is 2 jaar geleden geslaagd voor haar SEE en volgt nu een opleiding aan de hogeschool zonder verder financiële steun van EFF. Omdat er niet langer de financiële last van medische kosten is, doet het gezin het een beetje beter economisch en ook de verantwoordelijk voor de kosten van de hogeschool van Monika zal dit jaar door de ouders worden overgenomen.

Het huis waar de familie woont, is zwaar beschadigd als gevolg van de aardbevingen maar het gezin kreeg tot nu toe geen overheidssteun voor wederopbouw. Tot voor kort woonden ze in een tijdelijke schuilplaats gemaakt van CGI-platen (corrigated galvanised iron), maar sinds het begin van het regenseizoen zijn er meer slangen en besloten zij om veiligheidsredenen terug in het huis te trekken. De ouders werken in het dorp als dagloners, hebben hun eigen vee (een koe en een geit) en huren een veld waar ze aardappelen verbouwen. Vanwege de zware regenval werden de meeste aardappelen weggespoeld, zodat de oogst dit jaar niet goed is. De ouders zijn beide harde werkers en begrijpen het belang van onderwijs voor hun kinderen.

SVN en EFF zijn blij om te zien dat de economische toestand van de familie verbeterde en zij de verantwoordelijkheid van hun kinderen willen en kunnen dragen. Monika is een goede student en als zij gaat een betere toekomst tegemoet doordat zij toegang had door onderwijs tijdens de moeilijke periode waarin haar familie verkeerde.

Wil jij een student in Nepal helpen? Contacteer ons voor meer informatie: voorzitter@stichtingveldwerk.nl in Nederland of maya@stichtingveldwerk.nl in Nepal.