Musahar project in Jhiljhile

Datum: 07-05-2018

De Musahar gemeenschap is een van de meest gemarginaliseerde groepen van Nepal. Musahar is een kaste die niet sociaal geaccepteerd wordt door andere groepen en zij worden uitgesloten in elk aspect door sociale discriminatie. Ze worstelen met armoede, analfabetisme en hygiëne.

Met steun van Stichting Maha Mata en in samenwerking met Stichting Veldwerk Nederland (SVN), werd in 2016 een project opgezet in samenwerking met de Pathivara Technische School en lokale autoriteiten in Jhapa. Het eerste deel van het programma bestond uit een training voor varkenshouderij en verdeling van varkens aan Musahar gezinnen en het tweede deel was een ondersteuning voor het bouwen van toiletten. Zoals gepland werd door de lokale overheid een stal voor varkenshouderij gebouwd en in coördinatie met Education First Foundation (EFF), werd 5 dagen varkenshouderij training gehouden voor 32 huishoudens. De training vond plaats van 24 september tot 28 september 2016 (5 uur per dag). Onder de 32 families werden 31 biggen en 1 geit verdeeld (1 van de families leeft in de woning van een familie van hoge kaste waar het niet toegestaan is om varkens te houden en dus werd hen een geit gegeven). In de 2de fase werden 28 toiletten gebouwd voor de families in samenwerking met Pathivara Technische School.

Na een bezoek aan de gemeenschap in Jhiljhile, werd duidelijk dat de hulp die de gemeenschap had ontvangen, slechts een kleine vooruitgang was voor de families van het dorp en op aanvraag van Maha Mata, werd er gezocht naar meer steun om het leven de families in Jhiljhile te verbeteren. Door de grote afstand van Kathmandu (ongeveer 600 kilometer, 18 uur per auto), was het niet mogelijk voor EFF en SVN om dit project verder te zetten en ging SVN op zoek naar een lokale, betrouwbare partner. Kamala Foundation werkt in deze regio en heeft ervaring met landbouw gerelateerd projecten. Na enkele gesprekken, toonden ook zij interesse in een project in de Musahar gemeenschap en er werd besloten om met hen verder te werken.

Midden april ging Gautam, project coördinator van EFF, op bezoek in Jhiljhile om het team van Kamala Foundation te introduceren. Ondertussen voerden zij ook een onderzoek uit om de noden in de gemeenschap te identificeren. De resultaten van dit onderzoek zijn samengevat in de volgende video https://www.youtube.com/watch?v=-2pSejiJ3Hc.

SVN en Maha Mata zullen het project financieel ondersteunen. Wij kijken uit naar de samenwerking met Kamala Foundation als implementerende partner!