Musahar project in Jhiljhile – update augustus 2020

Datum: 22-08-2020

Het  project dat werd opgestart voor het verbeteren van de levensstandaard en toegang tot onderwijs voor de Musahar gemeenschap in Jhiljhile (Jhapa) gaat in september zijn 3de jaar in. De activiteiten zijn tijdelijk stopgezet vanwege het COVID19 virus en de lockdown die in maart werd ingesteld door de overheid in Nepal om de verspreiding van het virus tegen te gaan.

De lockdown werd beëindigd op 21 juli maar het aantal positieve gevallen neemt toe, ziekenhuizen raken vol en “frontline workers” zoals politie en mensen die in de gezondheidssector werken, raken besmet. Vanaf 19 augustus, is er opnieuw een lockdown in Kathmandu en vele gebieden zijn verzegeld, ook in het zuiden van Nepal waar Jhiljhile gelegen is.

Stichting Veldwerk en Maha Mata (mede donor van het project), zijn in contact met het team van Kamala Foundation dat verantwoordelijk is voor de implementatie van het project in Jhiljhile. In juli gingen Zac, oprichter, en Alisha, project coördinator, op bezoek bij de gemeenschap en wij kregen van hen het volgende verslag:

(geschreven door Zac, oprichter Kamala Foundation - implementerende partner voor het project in Jhiljhile, financieel ondersteund door Stichting Veldwerk en Maha Mata)

“So Alisha and I were down in Jhiljhile to meet up with the teacher and all the women.  I would say it went pretty well given the circumstances.  All of the women are doing well and no one it the village has gotten sick yet.  They have finished rice planting which is great and haven’t had any problems with flooding until now although too much water can negatively affect rice production.  We will have to see how the rest of the monsoon season goes.  It has been an unbelievable amount of rain this year, more than I have ever experienced in my 17 years in Nepal.

We took some time to talk about the corona virus and how it is affecting Nepal and to make sure that they have the right information about how to keep themselves safe.  It doesn’t seem like they have any misconceptions about the virus which is good.  In Nepal we sometimes go a little too deep into superstition as we experienced after the earthquakes but it doesn’t seem to be as much of a challenge with corona.

We reviewed everything that’s been done this year and reflected on the parts of the project which have been delayed because of the pandemic.  I think they are really missing their classes…  "

Zac schrijft over de ontwikkelingen van het hulpproject in het komende, derde jaar:

"We also discussed what we will do in the coming 3rd year of the program.  Here’s the main points:

- We will not try to start up the women’s classes yet with the main constraint being the teacher living outside of the village.

- We will go ahead and finish the rice mill with a timeline of having it up and running in the next month.

- As schools are still closed and may be for a while, we will start giving tuition classes for students up to class five in the village.  The teacher will be selected in the next couple of days and will start immediately.  The students will be broken up into two groups and there will be about 12 in each time slot.  The tuition will be given in our classroom.  They have all already got their school books and supplies for this year.

- As per the request of the women we may try to run one skills development training within the next month.  If we can find a trainer willing to go and do it is the question.  Alisha will follow up on this.

- All other trainings and development activities will be carried on to the third year and once we see what happens with corona in Nepal.

Since we aren’t providing rickshaw services for the kids to go to school, the budget from that program should be enough to cover the tuition program.  We will be hiring a teacher from the surrounding village.”

Hoewel het project momenteel "on hold" staat, zijn we blij te horen dat de gemeenschap door de trainingen en de alfabetiseringsklassen, sterker in hun schoenen staat om deze moeilijke periode door te komen.

De afgelopen 2 jaren is het zelfvertrouwen van de groep vrouwen enorm gegroeid en worden problemen meer besproken en gedeeld. Verschillende rapporten tonen aan dat huiselijk geweld is toegenomen tijdens de aanhoudende lockdown in Nepal maar in Jhiljhile steunen de dames elkaar en zijn er (voorlopig) niet meer problemen gemeld. Door de trainingen voor hygiëne, begrijpen ze ook het belang van handen wassen zodat er minder kans is op besmettingen in de gemeenschap.

Kortom, ondanks het feit dat het project tijdelijk diende stopgezet te worden, zien we de positieve resultaten en veranderingen in de Musahar gemeenschap. Wij kijken dan ook uit naar betere tijden en verdere samenwerking met hen.

(voor meer informatie over het project, zie ook onze vorige update)

© 2020 Stichting Veldwerk. Geen woorden, maar daden.