Mushroom farming in Dhading

Datum: 25-02-2020

In samenwerking met lokale partner SSSN, worden 2 day care centra ondersteund in Siddhalek, Dhading (voormalig Nalang en Salang). In overleg met de besturen en de overheid, is SVN de laatste jaren actief bezig met het overdragen van de centra. Een deel van de onkosten moeten door het bestuur bijgedragen worden en hiervoor werden in het verleden bijen- en geitenprojecten opgezet. Afgelopen jaar werd in het Siddhababa center een project opgestart voor het kweken van paddenstoelen om inkomsten te genereren. Van 29 maart tot 2 april 2019 werden 5 dagen training georganiseerd door een expert. Er waren 25 deelnemers voor deze 5-daagse training waaronder het bestuur, medewerkers van lokale partner SSSN en geïnteresseerden uit de omliggende gemeenschap. Buiten theorie over de verschillende soorten paddenstoelen in Nepal, goede omstandigheden voor het kweken, seizoenen, werd ook praktische training gegeven.

Na de training kreeg het bestuur zaden om te beginnen met het kweken van paddenstoelen. Deze paddenstoelen hebben bovendien een hoge voedingswaarde en zijn een bron van proteïnen, vitaminen en mineralen. Niet enkel vormen zij een goede bron van inkomsten, ze bieden ook een belangrijke meerwaarde aan de eenvoudige maaltijden die de basis vormen van het Nepalese dieet.

In dit centrum was de champignonkwekerij in de eerste fase goed en was er een mooie opbrengst die 5830rs (ongeveer 50 Euro) opleverde voor het center. In tweede fase waren er problemen met de aangeleverde zaden en vochtigheid waardoor er minder oogst en opbrengst was. Tijdens de wintermaanden is het te koud maar de lokale gemeenschap is nu opnieuw aan het werk om een derde oogst binnen te halen. Met dank aan de stichting Waar Ontwikkeling Werkt voor hun financiele bijdrage voor dit project!

© 2020 Stichting Veldwerk. Geen woorden, maar daden.