Nieuwsbrief januari 2017

Datum: 01-02-2017

Kathmandu januari 2017

Hallo allemaal,

Het is alweer 2017 en de tijd vliegt; Maar er is weer Veldwerknieuws via een up-date vanuit Nepal.
Met ons werk in naam van Stichting Veldwerk gaat het in grote lijnen goed, en het is fijn om de verbeteringen die wij voorstaan ook daar te zien gebeuren. Het land Nepal zelf, is druk doende met de wederopbouw na de aardbevingen van vorig jaar, daar valt veel over te zeggen.
Maar binnen die context is onlangs de befaamde Bhoudanath Stupa weer opnieuw in gebruik gesteld nadat die geheel was gerenoveerd, na de eerder opgedane aardbeving schade. 20 november jl was de officiële heropening en ingebruikstelling van Bhoudhanath, het was n groot spektakel en fraai om te zien hoe mooi de Stupa er nu weer bijstaat.
De rest van Nepal heeft niet zo’n haast met het restaureren van de puinhoop na de aardbeving. En wat ik in de vorige nieuwsbrief al melde; alle straten liggen open voor nieuwe waterpijpleidingen. Maar dat schiet ook niet zo erg op, naast verbreding van wegen en daarmee dus de sloop van vele gebouwen die letterlijk, in de nieuwe weg staan; Kortom, nog steeds n zooitje in de stad Kathmandu.
Maar ondanks dat alles; het leven gaat ook in Nepal door.

En met dat hebben wij een nieuw gezicht bij SVN Kathmandu’

In Nepal doet Stichting Veldwerk al haar werkzaamheden met 2 afgevaardigden vanuit de stichting in Nederland. De baan van Country representatieve is altijd een tijdelijke baan, die medewerker blijft ongeveer 2.5 jaar in dienst voor Veldwerk. In de afgelopen periode was Miranda Slagter aan het werk voor onze stichting, wat een redelijk heftige tijdsperiode was, omdat o.a. de aardbeving daar doorheen bulderde; ga daar maar aan staan.
Maar de tijd van Miranda zat erop en ondertussen zijn haar taken overgenomen door Greet Verbist uit België. Greet woont net zolang als ik zelf in Nepal, ruim 18 jaar. Dus zij weet de weg en spreekt de taal, mooi dus. Wij hebben een afscheid dagje met Miranda georganiseerd, bij de nieuwe Kabelbaan in Kathmandu wat een geweldige ervaring was. Dit is iedereen aan te raden, zo mooi.
En Greet, ook wel Maya genoemd, heeft haar taak reeds vol energie opgepakt, wij wensen haar veel succes in de komende periode.

Clowntje Rico actief in Kathmandu

Zoals je wellicht nog weet waren wij werkzaam in het huis voor mensen met een lichamelijke beperking. Twee kilometer voorbij de Bhoudanath Stupa staat het Kagendra New Life centrum, en dat hebben wij onlangs met veel vrijwilligers en veel goede moed geheel gerestaureerd. Terwijl wij die klus uitvoerden, vond ook de zware aardbeving plaats; Dat was even schrikken, maar wij konden direct daarna alle nieuwe gaten en scheuren in dat Kagendra gebouw herstellen. Kortom, het hele jaar 2015 stond in het teken van herstel, en met elkaar dat oude vieze gebouw weer als nieuw te repareren en prachtig op te schilderen.
Wij hadden echt eer van ons werk.

Ondertussen is het gebouw volledig bewoond met mensen met een lichamelijke beperking. En binnen die context zijn wij blij dat zij zo’n goed onderkomen hebben, want er is nagenoeg niets beschikbaar voor deze mensen in Nepal.  Met dat zijn ook onze vrijwilligers vanuit Cross Borders hier regelmatig werkzaam; momenteel is Marijke van Yperen daar actief. Startend op 3 december jl, wat de dag van de gehandicapten was; als Clowntje Rico. Marijke speelt dan een soort Clini Clown en dat is altijd erg leuk, zeker op deze speciale gedenkdag; en dat vonden de bewoners ook,
Zie ook hier Clowntje Rico

Dat zijn de leuke dingen in het toch zware bestaan van mensen met een beperking, en ik ben altijd blij dat wij op onze manier een steentje kunnen bijdragen.

De Lamme helpt de Blinde

Als ik daar zo wekelijks aanwezig ben in het Kagendra huis, valt het mij op hoe blij deze mensen zijn met hun woonplek, terwijl dat voor Nederlandse begrippen ver onder de maat is. Maar zij zijn blij met hun simpele onderkomen, want heel veel mensen met een handicap hebben dat gewoon niet!

Maar onlangs “vond” men in het ernaast gelegen orthopedisch ziekenhuis een 7 jarig meervoudig gehandicapt meisje in een toiletgroep, achtergelaten door haar ouders-verzorgers. What to do in Kathmandu..?
Men heeft het kind  toen in het Kagendra tehuis  ondergebracht, waar zij voor eventjes goed zit, maar zeker niet op haar plek. Maar dat geldt voor alle mensen met een meervoudige handicap, daar is in Nepal geen plaats voor, helaas. De ouders van dit kind hadden kennelijk geen andere keus dan het meisje achter te laten, in de hoop dat zij verzorging zou krijgen, wat nu dus ook gebeurt. Het is zeker niet goed te praten, maar ik snap hun moeilijke keuze wel !  Een andere bewoonster van het Kagendra tehuis, is lang geleden door n dwarslaesie verlamd geraakt en zij is gevoelig voor doorligplekken. Dus zij verplaatst zich altijd in een bed-rolstoel, of n rolbed, hoe noem je dat? Deze dame Sabina liep als klein meisje op de steile trappen van de befaamde Swayambhu tempel, waar zij dus vanaf viel, met haar zware handicap als gevolg. Als ik daar bij Swayambhu op de trappen loop, wat ik regelmatig doe, houd ik mij stevig aan de trapleuning vast, te gevaarlijk die steile trap. Sabine is nu de gehele dag in Kagendra met dat kleine meisje aan het koetelen, die zoveel aandacht wel heerlijk vindt. En Sabina, die dus kinderloos is, heeft nu n grote baby, om te vertroetelen en te verzorgen. Alle twee blij dus.
Ja, en zo zie je; de lamme helpt de blinde..

Education First Foundation, op bezoek bij Suraj kc

Op 28 oktober, bezochten Gautam Maharjan van de Education First Foundation en Maya Greet Verbist van SVN Suraj KC die vanuit het Hamro Gaun project is gere-integreerd met zijn familie - moeder en jongere zus,  en nu in een klein dorpje in Thokarpa, in het Sindhupalchok gebied woont. Dat gebied werd zwaar getroffen door de aardbeving in het voorjaar van 2015. Suraj en zijn familie wonen in een tijdelijk onderkomen gemaakt van golf-platen. Ondanks de ontberingen in het dorp, is Suraj blij om weer bij zijn moeder te zijn. EFF zal Suraj financieel helpen om zijn studie voort te zetten in de lokale school.

Training zelfmanagement voor jongeren

Maar EFF hield tussendoor een 2daagse training Zelfmanagement en Empowering voor de grotere 26 studenten uit dit EFF programma; studenten uit klas 10, 11 en 12 deden mee. Het programma werd uitgevoerd door Mountain Child Care in coördinatie met SVN en Stichting Mahamata, die deze training sponsorde; met onze dank aan hen!

Computers voor Nawalparassi

Op 22 november, bezochten Santosh en Maya van Stichting Veldwerk (SVN) Surya Chandra Lower Secondary School in Beni Manipur, Nawalparasi-district om 2 computers te overhandigen. Het team werd warm onthaald door studenten, docenten, directie en ouders. In klassen 6, 7 en 8, heeft de overheid computerlessen toegevoegd aan het curriculum, maar de school had slechts 1 computer voor de studenten. Nu zullen ze 1 computer voor elke klas hebben wat het gemakkelijker maken om de kinderen te onderwijzen. En zo komen al deze gebruikte maar nog goed werkende laptops op hun bestemming. Met dank aan de schenkers hiervan.

BIA-  Navaraj

Maar ook Navaraj Karki in het BIA project had een laptop nodig voor zijn werk, zeker nu hij met doorligplekken aan zijn bed was gebonden; Ook Navaraj was heel blij met zijn “nieuwe” laptop.

Barhabise-Lamosangh

In november jl, ging SVN naar Lamosanghu in Sindhupalchok wat juist voor de welbekende plaats Barhabise ligt aan de grens met Tibet. Dit om de derde en laatste dag van de geiten training, uitgevoerd door Woman for Human rights , bij te wonen. Lamosanghu werd sterk getroffen door de aardbevingen van 2015 en tot op vandaag, leven de meeste dorpelingen in onderkomens gemaakt van golfplaten. WHR werkt met alleenstaande vrouwen - vooral weduwen, maar ook ongetrouwde en gescheiden vrouwen - om hen economisch, politiek, sociaal en cultureel te sterken zodat ze waardig kunnen leven en genieten van de waarde van de rechten van de mens. Met financiële steun van SVN, organiseerde WHR een 3-daagse training in geiten-houderij en de 25 deelneemsters, allen uit naburige dorpen, zullen elk 2 geiten ontvangen als deel van een inkomsten genererend programma.

Ondertussen gaat het dagelijks leven gewoon door, zo ook onze inspanningen naar de lokale community

Eind november vond er een community bijeenkomst plaats bij Panchakanya gezondheidszorg- en dagcentrum in Salang, Dhading. Het doel van de bijeenkomst was om de diensten die worden aangeboden in het centrum te bespreken en zien hoe Stichting Veldwerk (SVN) de gemeenschap verder kan ondersteunen met inkomen genererende programma's. Ongeveer 40 mannen en vrouwen woonden de bijeenkomst bij en waren enthousiast om de toekomst van het centrum en andere projecten te bespreken. Een groot deel van de gemeenschap is hier van de etnische Magar community; meer info, zie de link hierna. (https://en.wikipedia.org/wiki/Magars).

Zo ook de leerkrachten van de daycare centra kregen weer een op fris cursus, zie hier;
ECEC completed step 1 full course training for teachers in 6 preschools of Nalang and Salang along with follow up workshop and parents seminar. The program was completed in April 2011.
On request of the education staff of the centers and to give continuity to build teachers capacity, refresher training was organized from 1 to 5 December for ten teachers from day care centers and ten teachers from neighboring government schools.
On 1 December, Santos and Maya of SVN attended the first day of the training at Panchakanya centre.

Stichting Veldwerk (SVN) would like to thank the Jacobushoeve for their financial support for this program.

Tuberculose awarenes program

Onlangs was er in het werkgebied in Dhading een gezondheidskamp georganiseerd met als doel het opsporen en terugdringen van het percentage Tuberculose patiënten in de dorpen daar, want dat is nog steeds gaande in Nepal.  Vooraf werden de healthworkers getraind, op de symptomen van deze ziekte. Zie hier het relaas;

All together 52 TB suspected patients from Nalang and Salang had visited for screening during two days camp . Although all patients were found with negative result the awareness rising was the best part of the TB health programme. Further, our health workers received the training on preparing slides for sputum microscopy and the necessary instruments have been handed by the team of District Health Office (DHO). If there is any TB suspected person found in community the health workers themselves can prepare slides required for sputum microscopy.

Prior to the camp one day orientation programme was organized for the in-charge of health post, health workers, female community health volunteers and health teachers from Nalang and Salang. After the orientation, persons suspected of TB were found and they were sent to the TB camp in Nalang. Again the TB camp was the most successful to raise awareness and address TB problem.

Een geslaagd healthcamp dus, met dank aan de familie Angenot uit België voor hun financiële support.

Nieuwe bokken voor het Dhading district

Medio november bezocht een team van Stichting Veldwerk Nepal (SVN) "Bagmati Goat seeds pvt. ltd." in het dorpje Dharke om bokken te kopen voor het fokprogramma in Nalang en Salang te Dhading. Dit om inteelt tegen te gaan. Het pad om de fokkerij te bereiken was avontuurlijk, maar we waren aangenaam verrast door de professionaliteit van het bedrijf. Het team werd vergezeld door leden van de bestuurscomités en een bestuurslid van Siddha Samaj Sewa Nepal, onze partner, die popelden om de beste bok te vinden om het fokprogramma in Dhading een succes te maken. Ze gingen terug naar huis met 4 bokken van de soort "Boer"  Een Nederlandse Bok, eerder in Nepal geïntroduceerd, die uitermate geschikt is voor vleesproductie (https://nl.wikipedia.org/wiki/Boergeit).

Een maand erna ging SVN terug om te zien of de Bokken in goede handen zijn en of het programma naar wens verloopt. Naar nu bleek worden de vrouwelijke geiten naar de boer/verzorger van de bokken gebracht om te paren tegen een kostprijs van 100 roepies, het heeft dus zijn weg gevonden.

Goed geregeld, en ook de mensen daar redden het nu verder zelf.

Stichting Veldwerk bestuur op werkbezoek in Nepal

Een paar leden van het huidige Veldwerk bestuur, Jan van t Hof en Marc Thissen, waren op bezoek in Nepal. Voorafgaand aan het bezoek waren zij aan het werk in de buurt van het dorpje Barpak in het Ghorka district, waar vorig jaar het epicentrum van de aardbeving was. Zij hielpen met een school die hersteld was, weer mooi af te schilderen. Een mooie en dankbare klus.
Daarna kwamen de bestuursleden, naar het ernaast gelegen Dhading district bij de Veldwerkprojecten kijken, en de voortgang daarvan. Fijn dat zij er waren, dan kunnen zij terug in Nederland uit de 1e hand vertellen hoe het er bij ons aan toegaat. In Dhading zijn wij o.a. op bezoek geweest bij de eerder door de aardbeving gekraakte, en later gerestaureerde daycare centra van onze partner SSSN Stichting Veldwerk, wat er relatief goed uitzag. Een week later kwamen de groepen van Cross Borders en Achmea om deze verfklus te klaren, en deze zien er nu weer prachtig uit. Aan de andere centra is men ook al begonnen met sloop en herbouw. Mooi dus, het werk gaat gestaag door!

Op bezoek in het dorpje Arubash, Dhading.

Wij gingen ook op bezoek in het dorpje Arubash, wat over n gevaarlijk bergpad bereikbaar is. Dit dorp is voornamelijk bewoond door mensen van de lagere kaste, en de Nepalese overheid doet dan niet zoveel. Met het bestuur van Stichting Veldwerk, konden wij vast stellen dat dit dorpje zwaar beschadigd is. Een aantal jaar geleden hebben wij ook hier een geboorte centrum/healthpost bekostigd, met behulp van Stichting Maha-Mata. Dit goed gebouwde centrum stond nog fier rechtop. In dit dorpje wonen 136 families, maar bijna niemand heeft een toilet, dus men gaat het veld in, wat viezigheid creëert en met dat ook vele ziektes. Er kwam dus n voorstel om hier iets aan te verbeteren, zie hier n stukje van het voorstel;

Water, Sanitation and Hygiene (WASH) Plan for Arubash Village

The problem of diarrhea and respiratory is relatively higher due to the lack of proper hygiene and sanitation. Hand washing and tooth brushing is not the common practice that causes chance of communicable disease such as cholera, infection and eye problem. The Poor and low-caste families are the most affected groups, with children and women fairing the worst.

Objective:

• To provide households of Arubash with toilet building
  • To ensure that these toilets are in use with availability of water and cleaning materials
  • To raise awareness on sanitation and hygiene
  • To know the status of improved cooking stove, bio-gas and electricity connection

Implementation Process:

The WASH project will be implemented in-coordination with the partner organization Siddha Samaj Sewa Nepal (SSSN), VDC office and local stakeholders. At the beginning of the implementation, a community meeting will be organized at three places to aware the upcoming plan about WASH.

Het project is dus gestart met de support van Stichting Maha-Mata en de Highlow rangers, met onze dank aan hen.

De donor groep van Erik en Marijke op bezoek in Dhading

Ook in november bracht de donorgroep van Marijke Beers en Erik Pijs, op werkbezoek in Nepal, een tweede dag in het Dhading project door om de projecten van Stichting Veldwerk (SVN) te bezoeken. Een belangrijk onderwerp daar is het herstellen van de eerder beschadigde daycare en healthcentra door de aardbeving van verleden jaar. Na een prachtige zonsopgang, wandelden we met de groep naar het beschadigde centrum van Atos over smalle paden en hadden we de kans om te spreken met de lokale bevolking van de gemeenschappen waar SVN o.a. werkzaam is.
Wij brachten ook een bezoek aan een van de dames die meewerkt binnen het geitenproject, wat indruk maakte op de reizigers. Daarna weer een mooie wandeling langs velden waar rijst en gierst werd geoogst, wat ons bracht naar het huis van Shiva Shrestha voor een lunch die bestond uit een heerlijke "Dal Bhaat”. Toen nog even bij de buren op bezoek, die waren bezig met het brouwen van de volksdrank “Roxi”.  Weer een leuke ervaring rijker, met hartelijk dank aan alle deelnemers van de tour om hiermee een mooie dag te maken. En natuurlijk, aan allen voor uw steun en sympathie voor Stichting Veldwerk en haar werkzaamheden in Nepal.

Swc

Op maandag 14 november bezochten we de overheid, via de “Social Welfare Council” (SWC) om de presentatie van Stichting Veldwerk’s  evaluatie van de project-overeenkomst van 2013 tot 2016 bij te wonen. Het was een interessante en productieve communicatie over en weer met de leden van het evaluatieteam en vertegenwoordigers van SWC.  Met dank aan hen voor de constructieve aanbevelingen.
Wij mogen dus weer verder met onze werkzaamheden in Nepal en wij zijn nu bezig om de projectovereenkomst te vernieuwen.

Tot slot

Het rommelt nog steeds ondergronds in Nepal; de bevingen zijn ook nu nog steeds gaande en de bellen rinkelen met regelmaat. Maar wij zetten ons beste beentje voor en maken er hier het beste van.

Bedankt voor al jullie steun en donaties in de afgelopen tijd!

Met vriendelijke groeten uit Kathmandu,
Greet (Maya) Verbist
René Veldt

Uw steun blijft nodig! Geen woorden maar daden blijft ons motto.

Stichting Veldwerk
Vennewatersweg 19