Nieuwsbrief voorjaar 2017

Datum: 28-03-2017

Hallo allemaal, weer even wat nieuws uit het Nepalese berglandschap.

Er is weer veel gebeurd in de afgelopen periode, uiteraard ons noeste Veldwerk, maar er gebeurt in Nepal altijd wel iets bijzonders en vaak zijn dat eigenlijk onverwachte dingen. En soms spant dat de kroon; dat je denkt, hoe bestaat het en dat dit al die tijd kon gebeuren? "This is Nepal” zeggen de inwoners laconiek, maar ondertussen...! In de afgelopen jaren waren wij na de regenperiode, de welbekende moessonperiode, altijd aan het klooien door gebrek aan Electra, want zo zij de overheid, “er is niet genoeg regenwater” en daarmee geen Hydropower. Gaandeweg de winter en het voorjaar werd de voorraad “water” minder en minder, en gingen wij van 8 uur power cut per dag, naar uiteindelijk 18 uur powercut per dag. Dus de stroom ging eraf en iedereen moest zorgen dat apparatuur zoals laptops en mobiele telefoons, herladen waren in die paar uur dat er wel elektra was. Wij moesten dus erg opletten, wanneer er wel en vooral GEEN stroom was, en dat al sinds de afgelopen 10 jaar. Kommer en kwel en vooral donker dus. Ik weet van ongevallen in het donker, geen elektra en er moest worden bij geschenen bij n klusje in de schuur; dus men ontstak 'n kaarsje nabij n bromfiets in dat schuurtje, toen diens benzinetank ontplofte. Moeder des huizes die het kaarsje vasthield, overleed korte tijd later aan zware brandwonden.

Stja, power cut..! Wat blijkt nu, er kwam een nieuwe baas op de post van energie en die heeft n hele grote bezem door dat departement gehaald. De eerdere verantwoordelijken voor die energie voorziening, hadden een dealtje gesloten met de leveranciers van dieselgeneratoren en leveranciers van zonnepanelen, electric-photo-voltage. Omdat in stand te houden, werd de toevoer van elektra per maand geknepen, tot aan 18 uur powercut per dag. Het publiek moest wel, zonder te weten wat er gaande was, aan een generator of zonnepaneel. En nu blijkt dat er al die tijd wel voldoende water was, maar dat de bazen, de verantwoordelijken inclusief die van het ministerie, hun zakken aan het vullen waren, met behulp van de leveranciers..
Dit over de hoofden van al die Nepalezen die hier onder leden, een groot aantal letterlijk. Werk wat niet door kon gaan bij gebrek aan elektra; kantoorapparatuur wat het niet deed, computers, printers, internet wat er telkens uit lag, ongevallen...

Ik heb er geen woorden voor... Maar nieuwe bezems vegen schoon, een nieuwe baas, en wij hebben weer elektra en dus koffie....! Nu nog even het weg en elektra transport systeem vernieuwen.., zij zijn al bezig, mooi dus!

Bodhisattva in Action, BIA

Zoals jij wellicht nog weet is Stichting Veldwerk betrokken bij de Bodhisattva in Action, opgericht door Chockyal Rinpoche. Dat is een Boeddhistische monnik die zich sterk maakt voor weeskinderen en mensen met een lichamelijke beperking. Veldwerk staat in goed contact met hen, en wij gaan er ook op werkbezoek met reizigers uit Nederland; zij kunnen dan de werkzaamheden van BIA zelf bekijken en na afloop wat van dat mooie spul kopen. Maar, tegelijkertijd leeft er altijd iets onder de werknemers, en of wij daar in kunnen voorzien. De ene keer heeft men n gebruikte mobiele telefoon nodig, en nu deze keer waren er 2 werknemers met doorligplekken, "Decubitus", en of wij er iets voor iets wisten. Ons Veldwerk bestuurslid Ton Pepping werkt in Heerhugowaard met de doelgroep mensen met n beperking, en had zo zijn contacten bij de firma REVA-MED bv, zij zijn leveranciers van oa. de Starkussens. Dit zijn drukverlagende zitkussens die uit afzonderlijke ballonnetjes bestaat en daarmee Decubitus tegen kan gaan. Ton had contact met Dhr. Gruyter, die vervolgens 3 van deze kussens van de juiste maatvoering beschikbaar heeft gesteld. Met pompje en plakmateriaal, je weet maar nooit he. Kortom, in het BIA centrum kon ik nu twee mensen blij maken met deze kussens. Na weken op bed gelegen te hebben met bedsores, kunnen zij nu na herstel, weer actief aan het leven deelnemen.

Disabled New life Centre

Dat gold ook voor Sabina die in het kinderhuis Disabled New Life woont. Ook Sabina heeft ernstige zit wonden aan haar achterwerk, waardoor zij niet goed kon functioneren. Ook zij heeft nu een Starkussen, wat haar toch al moeilijke leven, 'n stuk draaglijker zal maken. Met dank voor deze hulp aan Ton Pepping en de firma REVA-med, Dhr.John de Gruyter. RevaMed steunt Stichting Veldwerk Nepal

EFF, de Educational First Foundation

Het leven gaat door, zo ook bij EFF. Geheel onverwacht vertrokken 2 medewerkers van EFF naar het buitenland en de bezetting was al wat krap, dus er moesten nieuwe mensen bij gezocht worden. Maar ook dat lukte weer; Bimal Gurung, die wij al kenden vanuit het werken met kinderen uit ‘n ander kinderhuis-project; Bimal zocht 'n andere baan en dat sloot mooi aan bij onze behoefte. Zo ook Rama Raut, zij was hiervoor werkzaam bij Jica en de UN, maar dat was veel zit-werk in het kantoor, wat zij niet wilde, zij wilde het Veld in. Dus nu is zij bij EFF toegetreden en doet net als Bimal veel Fieldwork; Dus op onze scooter naar de kinderen en de scholen toe in alle uithoeken van de Kathmandu-Valley, om te checken of alles volgens afspraak verloopt, dan wel die afspraken bij te stellen. Dus; welkom to Bimal en Rama, best of luck for you in this job.!

Ook bij EFF; Maha Mata op bezoek in de terrai

Maha-Mata Nederland is al lange tijd een trouwe sponsor van Stichting Veldwerk, en daar zijn wij erg blij mee, zij helpen bij diverse van onze projecten, mooi dus. Om daar thuis in Nederland verslag van te kunnen doen, komt er regelmatig een afvaardiging, (op eigen kosten) naar hier, om te zien hoe het eea. bij hun projecten verloopt. Lees hier het verslag. Sinds 1 jaar ondersteunen de dames van Maha Mata het EFF studiefonds in een school project in het oosten van Nepal, lees, verweg!! Om hun project te kunnen bezoeken huurden zij een Jeep met ‘n goede chauffeur, maar ook Sunita Dangol van SVN/EFF ging met hen mee op reis, want iemand moet toch de weg wijzen en het eea vertalen, zo Sunita deed dit met verve, lees het reisverslag hierboven.

Op bezoek bij de Studenten

Maha Mata ondersteunt ook vele schoolkinderen bij hun studie, in alle uithoeken van Nepal, zoals hierboven; Maar zij ondersteunen ook bijzondere kinderen in bijzondere situaties. Zoals het blinde meisje Yashoda die in Kirtipur naar de Labartoryschool gaat en daar speciaal onderwijs krijgt. Gaandeweg dit traject kwam ook uit dat Yashoda meervoudig gehandicapt is wat het een extra moeilijke opgave maakt om haar wat bij te brengen. Haar thuissitiuatie is niet geweldig, maar hier op deze school heeft zij goed onderdak, krijgt zij aandacht, scholing, kleding en goed te eten, dus voorlopig zit zij hier goed. Dit allemaal met de steun van de dames van Maha Mata, waarvoor onze dank. Yashoda zelf onthoudt niet zoveel, maar wel dat als haar sponsor Maha Mata komt, zij haar cadeautjes krijgt, dus zij zag er al naar uit, iedereen blij..!. Vooral Yashoda...!

Maha Mata op bezoek in Dhading

De dames van Maha Mata hielpen ook al langere tijd mee in het Dhading project, wat altijd heel goed ging, en nog steeds. Maar de aardbeving van 2 jaar geleden heeft ons werk flink door elkaar geschudt, dus ook daar gingen wij met hen op bezoek om de huidige situatie en de voortgang te bekijken. En dat heeft dan te maken met de herbouw/reparatie van de eerder zo mooie gebouwen, de daycare en healthcare, het geboorte centrum en de werkzaamheden die daar nu plaats vinden, zie hier:

DAYCARE SAYAPATRI EN CHILDBIRTH CENTRE ARUBASH 8 maart 2017 - Salang, Nepal Negen uur vertrekken we richting daycare Sayapatri. Het moet worden herbouwd, maar eerst moet de grond officieel worden overgedragen van de sponsor naar een verantwoordelijke organisatie om het voor de toekomst veilig te stellen. Maar dat heeft nog steeds veel voeten in de aarde, want de zoon behartigt tegenwoordig de belangen van zijn vader en heeft weer eigen inzichten. Het zal hopeljk toch niet meer lang duren voordat dit rond is. Indien gewenst gaat Veldwerk het gesprek nog een keer aan met de zoon apart.

zie het gehele verhaal op de reisblog en de Maha-Mata reisblog;

Arubhas

Maha Mata steunt samen met ’n andere sponsor het WASH project, Water, Sanitation & Health in het dorpje Arubash. Dat dorpje bestaat voornamelijk uit mensen van de laagste kaste, wiens schamele huis is ingestort of zwaar beschadigd met daarbij gebrek aan een toilet en stromend water, lees; veel ziektes oa. door Diarrhea.
Kortom, werk aan de winkel..! Zie hier ’n deel van het “Plan du Campagne”

a. Background: Arubash is one of the rural areas situated at Salang Village Development Committee (VDC) in Dhading district. The area is located about 75 K.M. west from Kathmandu and consists of 353 households with 1,807 populations. Majority people are low-caste and indigenous family. The problem of diarrhoea and respiratory is relatively higher due to the lack of proper hygiene and sanitation. Hand washing and tooth brushing is not the common practice that causes chance of communicable disease such as cholera, infection and eye problem. The Poor and low-caste families are the most affected groups, with children and women fairing the worst.

b. Objectives: The main objectives of the project are: · To provide households of Arubash with toilet building · To ensure that these toilets are in use with availability of water and cleaning materials · To raise awareness on sanitation and hygiene · To know the status of improved cooking stove, bio-gas and electricity connection.

Dus het gaat hier om ‘n basis gezondheidszorg en de Maha-Mata dames hebben dus mee gekeken bij de voortgang. Dat zou beter kunnen, vonden wij, dus het was goed om ons gezicht te laten zien, en dat aan hen duidelijk te maken.

What to Do.. buiten Kathmandu....?

Stichting Veldwerk is dus druk doende met de herbouw van de beschadigde centra in de bergen van Nalang en Salang. Maar voordat wij daar zoveel geld in steken, kijken wij eerst hoe het gebouw werd gebruikt en hoe noodzakelijk het nu is om een gebouw te herbouwen, en wie dan de eigenaar is, of wordt. Want wij werken samen met de lokale partner SSSN, maar de overheid heeft aangegeven dat prive organisaties, geen scholen meer mogen runnen. En dat is precies wat wij al die jaren al voorstonden met de lokale partner; laten zien waar de overheid tekort schiet, dat gat opvullen, en hopen dat zij dat ooit zelf gaan doen. Dat “ooit” is dus nu aangebroken, het goede voorbeeld doet nu dus uiteindelijk “goed” volgen. Maar A; zijn deze gebouwen nog beschadigd vanwege de aardbeving;
en B; wij hebben in het verleden het stuk grond voor de betreffende school gekregen van oudere lokale bewoners. Maar de kinderen van die gulle gevers stellen nu dat het land door erving hen toekomt, en dat daarin iets geregeld moet worden. Dus even snel de school overdragen en herstarten, zit er niet in, maar er wordt aan gewerkt, “this is Nepal”, alles op zijn tijd!

Gahate

En net als bij het Daycare-Healthcentrum Gahate, ooit door de bouwgroep van Atos opgericht: Dit centrum was nu zo zwaar beschadigd dat het helemaal gesloopt moest worden. Daarbij wordt de daycare nu apart opgebouwd (wel op dezelfde plaats) naast de lokale school, die nu dus ook eigenaar wordt zodra wij dat aan hen overdragen. Het healthcentrum wordt 500 meter verder, en dichter bij de weg, herbouwd, en daar is iedereen blij mee, dus wij ook. Maar het budget voor deze nieuwbouw moet worden herzien.

Aprichad

Ook het daycare-health centrum Aprichad ooit ook gebouwd door Atos, en daar nu naar vernoemd, was beschadigd en word hersteld. Men is hier reeds mee begonnen, want voordat het echte regenseizoen begint, moet het klaar zijn, lets see..!

Healthworkers

Onze lokale partner Siddha Samaj Sewa Nepal geeft met de steun van Stichting Maha Mata Nederland, zes meisjes uit de gemeenschap van Nalang en Salang de mogelijkheid om een opleiding in gezondheidszorg te starten. Van de 6 studenten, volgen 3 een opleiding voor assistant- verpleegster & vroedvrouw (ANM), 2 voor de communautair medisch assistent (CMA) en 1 voor Lab Assistent. De belangrijkste doelstelling van de opleiding is om bekwame gezondheidswerkers op te leiden die basisgezondheidszorg kunnen bieden aan de gemeenschap. Na het afstuderen van zijn de verzorgers in staat zijn om te ondersteunen bij het verstrekken van basisgezondheidszorg, met inbegrip van basis medicatie. Maar ook het beheer van de gezondheidszorg, sanitaire voorzieningen, elementaire medische procedure, eerste hulp en eenvoudige operaties, de gezondheid van moeder & kind, gezinsplanning en voeding, hetzij bij huisbezoeken of in een gezondheidscentrum.

Stichting Veldwerk (SVN) dankt Stichting Maha Mata Nederland voor hun bijdrage aan dit mooie project!

Income generation voor de Daycare-Healthcentra

Om de daycare-health centra minder financieel afhankelijk te maken hebben wij hen geholpen bij hun eigen income generation programma, dit door middel van het houden van Bijenkasten. Deze bijen zijn goed voor de bestuiving van de tuinprodukten, maar zij vergaren ook veel honing. Daarbij kan na een bepaalde periode het bijenvolk worden gesplitst, en een deel daarvan dus worden verkocht. Al met al is dat een goede methode om eigen inkomsten te genereren, en wij zijn redelijk tevreden met het resultaat, maar, het kan beter. Om die reden wordt er een “refresher course Bee-keeping” gehouden, om de huidige Imkers, die dat nog maar kort doen, een nieuwe ‘boost’ te geven, om het nog beter te gaan doen. Deze cursus door n professional gegeven kost uiteraard geld, daarvoor hebben wij de steun gekregen van "Stichting Serafim Helpt" uit Leusden, met onze dank aan hen en de hulp in deze.

Op bezoek bij Kagendra en BIA

Stichting Maha Mata uit Nederland was dus bij ons op bezoek in Nepal om de door hun gesteunde projecten te bekijken. Bia en Kagendra vallen daar niet onder, maar dat was zeker wel een bezoek waard, dus zijn wij daar ook met hen naar toe geweest. In het tehuis Kagendra New Life wonen 60 mensen met een lichamelijke beperking, dat huis is onlangs door stichting Veldwerk, met behulp van vele vrijwilligers, geheel gerestaureerd. Het tehuis zag er verschrikkelijk en verwaarloosd uit,en juist toen wij daar bezig waren, kwam de zware aardbeving over ons heen, wat dat tehuis nog verder beschadigde. Maar, wij waren dus al aan het herstellen, dus dat kon direct worden gerepareerd, geluk bij 'n ongeluk. Daarna gingen wij naar de buren, Bodhisatva in Action waar 60 mensen met n beperking wonen en werken. Vorig jaar hebben wij daar hun nieuwe huisvesting, de dormotory voor betaald met behulp van de LIONS uit Bergen, Noordholland. Zie hier hun relaas van dat bezoek;

De Lions uit Bergen waren 2 jaar geleden ook al in beeld, zij hebben toen de computer classroom in Chitwan-Prasauni gefinancierd. Dat was een geweldige bijdrage voor deze dorpsschool, maar inmiddels waren alle computers wat van de leg. Douwe Soeting uit Alkmaar is nu in Prasauni aan het werk, om al deze computers weer te herstellen en te fine-tunen, dat de computers hetzelfde werken, en dezelfde programma’s hebben;

Met dank aan Douwe voor zijn noeste arbeid in de Jungle.

Chitwan – Tandi Bazaar

Ook in Chitwan, in het dorpje Tandi bazaar, is het Daycare centrum van CWDF gevestigd. Maar zoals eerder al verteld, mogen ook zij geen school meer houden, dat is nu aan de overheid bedacht, wat dus een heel goed streven is. Wij zijn nu in gesprek met de lokale NGO en met de lokale scholen, wie van hen dit day-care centrum erbij gaat nemen. Er zijn diverse opties, en een van de scholen moet worden geholpen met een paar klaslokalen voor dit doel, want ook hun gebouw is beschadigd door de aardbeving. Zoals de vlag er nu bijhangt, helpen wij hen met de nieuwbouw van die 2 lokalen, en als dat klaar is nemen zij het daycare in zijn totaliteit over. Zij blij en wij blij, want dan kunnen zij het verder zelf, goed geregeld dus.

Koen ook weer in Actie....

Onlangs was Marijke van Yperen uit Delft weer in Nepal, zij heeft toen ook meegeholpen bij Kagendra New Life, om bij de mensen met handicap aldaar, een glimlach op hun gezicht te toveren. Maar Marijke komt nooit alleen, zij heeft altijd Koen met zich mee, en dat is een aapje. En dat kleine aapje haalt "apen streken" uit, in opdracht van mensen in Nederland, die dan voor zo'n apenstreek een bepaald bedrag neerleggen. Dus eenmaal hier hebben Marijke en Koen het druk, met streken uithalen.

Een voorbeeld hiervan is dat Koen, in de Cockpit van het grote vliegtuig naar Nepal, naast de piloot op de foto gaat, wat dus lukte. Niet elke piloot wil een Aap in de cockpit van de Airbus 330-200/300 hebben maar zie hier, Marijke heeft haar best gedaan;

Alle opdrachten die Koen heeft uitgevoerd hebben het mooie bedrag van 1171,00 euro opgeleverd, die ik onlangs bij n kopje koffie van Marijke in ontvangst mocht nemen. Super he, en Marijke en Koen natuurlijk, van harte bedankt voor alle inspanningen en jullie grote bijdrage aan ons werk.

Revamed

Ook de Firma REVA Med uit Kampen helpt stichting Veldwerk bij haar werkzaamheden, en daarmee aan het welzijn van de mensen in Nepal. Met onze dank aan hen, voor de grote hulp in deze.

Eind goed, bijna al goed!!

Wil jij een kind in Nepal de kans geven om naar school te gaan? Neem een kijkje op onze website voor meer informatie.

Of neem rechtstreeks contact op met ons team in Nepal: maya@stichtingveldwerk.nl (SVN), scholarship.svn@gmail.com (EFF).

Tot zover deze "Lente nieuwsbrief" van stichting Veldwerk, met de voortgang en laatste activiteiten in Nepal.

Met de groeten vanuit Kathmandu,

Maya (Greet) Verbist, Rene Veldt. Voor vragen of een reactie: maya@stichtingveldwerk.nl, rene@stichtingveldwerk.nl