Opknappen Tauthali School in Telkot

Datum: 17-07-2018

Opknapwerk Shree Tauthali School in Telkot

In juni werd SVN benaderd door studenten van het 3de jaar bachelor studies “Social Work” van het Nepal Mega College. Als deel van hun curriculum, dienen zij een project te implementeren met alle nodige papierwerk, zoeken van donors en rapportage.

SVN kreeg van hen het verzoek voor financiële ondersteuning voor het opknappen van een school, ongeveer 30 kilometer van Kathmandu.

Shree Tauthali Primary School, gelegen in Telkot waar het grootste deel van de bevolking Tamang is, werd getroffen door de aardbevingen in 2015. De school bestaat sinds 1991. Na de aardbeving en de naschokken was de school gedeeltelijk beschadigd en kregen de leerlingen les in een TLC (temporary learning centre) die gebouwd werd op de enige open ruimte van de school zodat er geen ruimte meer was om te spelen voor de kinderen. Bovendien was de TLC na meer dan 3 jaar niet meer in goede staat. Er was duidelijk gebrek aan goede klaslokalen voor de kinderen voor onderwijs in een veilige en kindvriendelijke omgeving. Door gebrek aan voldoende ruimte kon de school eveneens de bibliotheek, computers en andere materialen niet volledig benutten. Tauthali Primary School is de enige overheidsschool in de omgeving maar door gebrek aan kindvriendelijke ruimtes, een speelplein, badkamers en fatsoenlijke meubels waren de kinderen genoodzaakt om naar scholen te gaan die verder gelegen zijn.

De 35 studenten van Nepal Mega College kwamen via hun coördinator in contact met deze school en besloten om de school op te knappen. Volgende activiteiten werden gepland:

• Schilderen van elke klas inclusief schoolgebouwen en andere ruimtes met een kindvriendelijk thema.

• Beheer van de speeltuin en omheiningen van de school.

• Bewustzijn voor studenten, ouders en leden van de gemeenschap over WASH en het belang van een kindvriendelijke schoolomgeving.

SVN gaf een financiële bijdrage voor dit project maar hielp de studenten ook bij het opstellen van het voorstel, budgetten en rapportage van de voortgang van de werken. Op deze manier heeft SVN de kans om de jarenlange ervaring die er is in de implementatie van projecten, te delen met de volgende generatie van sociale werkers in Nepal.

Voor meer informatie over dit project, kunt u terecht op onze facebook-pagina.