Sponsorreizen voor Nepal

Datum: 02-07-2019

Sponsorreizen voor Nepal

Sinds vele jaren ondersteunen Erik en Marijke projecten van Stichting Veldwerk in Nepal. Sinds vorig jaar, kreeg die steun vaste vorm door het oprichten van de stichting ProActief Nepal. Jaarlijks organiseren zij een reis naar Nepal met een bezoek aan de projecten en de indrukwekkende bezienswaardigheden van het land.

Bent u geïnteresseerd om deel te nemen, neem dan contact op met Marijke en Erik.

Marijke, secretaris van de stichting, vertelt het volgende over de reis:

"Al jaren nemen wij in november groepen geïnteresseerde Nederlanders mee naar Nepal. Met maximaal 14 deelnemers bezoeken de highlights van Nepal, zoals de Swayambunath tempel (ook wel monkeytempel) in Kathmandu en de lijkverbrandingsplaats van Pashupatinath. We doen ook een kleine trekking en bezoeken het platteland in Dhading. Daarnaast bezoeken we projecten die we met Stichting ProActief Nepal sponsoren, zoals een werkplaats waar vrouwen in achterstandssituaties sjaals maken, een sociale werkplaats, een woonvoorziening voor mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking en een studiebeurzenorganisatie.

Voor de deelnemers is het een unieke kans om Nepal niet alleen als een mooi en uniek land voor toeristen te zien, maar ook als ontwikkelingsland met alle successen en problemen die daarbij horen. De deelnemers maken kennis met Nepalezen en projecten die ze op een ‘gewone groepsreis’ nooit zouden leren kennen. De reis wordt begeleid door Marijke Beers en Erik Pijs van Stichting ProActief Nepal én – belangrijker nog – door Bharat Wasti, die als Nepalees het land op zijn duimpje kent, alle logistiek regelt en van onschatbare waarde is als gids. Een deel van de reissom gaat naar de projecten die we bezoeken.

Uiteraard is het primaire doel om het land te leren kennen, maar daarnaast is de gezelligheid van ‘samen op reis’ heel belangrijk. De 55 deelnemers die tot nu toe mee gingen zijn het over één ding eens: ‘Nepal is een complex, mooi land met fantastische mensen en de sponsorreis was een indrukwekkende uniek ervaring’.

Bharat Wasti, Marijke Beers en Erik Pijs"

Ervaring van Anneke, deelneemster aan de sponsorreis:

"Toen ik eind november van het vorige jaar weer met mijn voeten op Nederlandse grond stond, waren dat echt alleen mijn voeten. Met mijn hart en mijn hoofd was ik nog in Nepal en het duurde echt een poos voordat dat gevoel wat sleet. Tijdens de kennismakingsbijeenkomst in september in Arnhem, zeiden Erik en Marijke dat ze hun hart verpand hadden aan dat land. Sceptische noorderling als ik ben......

Nepal is een land dat vies en prachtig tegelijk is, stoffig en druk. Verstild en helder, grote tegenstellingen. Die tegenstellingen waren de leidraad van de reis, we maakten kennis met verschillende kanten van het land. Nepal is arm, dat zagen we, niet alleen door op straat te lopen maar ook door bezoeken aan bijvoorbeeld het huis voor mensen met een beperking, Khagendra. ‘In westerse ogen een verschrikking, maar beter dan op straat’, zei Douwe daarover. Een ziekenhuis, een weeshuis, dappere meisjes van Local Women’s Handicraft deden hun verhaal. Busjes brachten ons naar Dhading en later naar Dhulikhel, we wandelden, dansten en aten dal bhat. We werden een groep, hadden plezier en waren onder de indruk. Juist die combinatie van maatschappelijke betrokkenheid, cultuur, historie, politiek maakte de reis uniek en onvergetelijk. Wat het meest blijft, is de bewondering voor al die mensen die zich inzetten voor bijvoorbeeld onderwijs en gezondheidszorg of de zorg na de aardbeving van 2015. En zo kan ik nog even iets kwijt over het bezoek aan de historische koningsstad Bhaktapur, getroffen en in herbouw. Mijn hart is een beetje achtergebleven in Nepal, Erik en Marijke hadden gelijk."