Steenlegging Sayapatri center

Datum: 25-05-2017

Stichting Veldwerk werkzaam in Nepal, is druk doende met de herstelwerkzaamheden na de aardbeving van twee jaar geleden. In die periode ging het ernstig te keer in onze projectgebieden, zoals overal in Nepal met desastreuze gevolgen. Maar waar veel om ons heen was ingestort, met daarbij bijna 9000 dodelijke slachtoffers, waren onze gebouwen stevig genoeg gebouwd, om rechtop te blijven staan en daar vielen gelukkig ook geen slachtoffers, wat n geluk. Maar nader onderzoek bij de gebouwen in de bergdorpen wees uit, dat een aantal van deze schooltjes – gezondheidscentra werden afgekeurd voor gebruik; zij waren toch te zwaar beschadigd door de aardbevingen. Ter plekke werd dat tijdelijk opgelost door onze projecten van tenten te voorzien, waarmee zij toch verder konden als gezondheids post, en schooltjes voor de kinderen. Maar nu 2 jaar later heeft de Nepalese overheid bouwvoorschriften en regels afgekondigd, zodat wij nu eindelijk kunnen gaan ver – en nieuwbouwen.

Dat laatste is dus nu in vollegang gaande; restanten zijn afgebroken, maar onderdelen zoals kozijnen, deuren, dakspanten en de golfplaten zijn zorgvuldig gedemonteert. Want bij de herbouw/ nieuwbouw in dezelfde maatvoering, kunnen wij al die eerder gebruikte materialen, opnieuw en hergebruiken. Dat scheelt tijd en veel geld, mooi dus. Onlangs gingen wij dus naar het project in Dhading, waar bij een van deze centra, het Sayapatry centrum, de 1e steen werd gelegd voor de nieuwbouw van het daycare en healthcentrum.

Het stuk land waar het centrum op was gebouwd, is ooit beschikbaar gesteld door een van de oudere mensen uit dat dorpje, wat bijzonder aardig van hem was. Dus ook hij was weer bij deze 1e steen ceremony, en hebben wij samen met hem op de start van de nieuwbouw geproost. Het geheel werd weer opgeluisterd met de lokale en traditionele muziekband, wat de 1e steen ceremonie compleet maakte.

Eind van dit jaar is de nieuwbouw klaar en zal het officieel worden heropend, wij houden je op de hoogte. Onze dank gaat ook uit aan iedereen die hier financieel aan heeft bijgedragen, mede door jullie hulp kunnen wij de lokale bewoners weer helpen met de herbouw van dit daycare-healthcentrum, super..!

Groetjes Rene en het Veldwerkteam.