Studiesponsor Veldwerk helpt Samjana

Datum: 27-02-2016

Studiesponsor Frans geeft voor studie van Samjana via EFF

**SAMJANA CHAUDARY OP EIGEN BENEN**

Ja, onze kleine Samjana van weleer, is groot gegroeid en gaat nu verder op eigen benen met een vervolgstudie in haar voormalige woongebied Saptari, in de Terrai. Toen Samjana in het door stichting Veldwerk opgezette kinderhuis Hamro Niwas kwam, nu 12 jaar geleden was zij beschadigd en daarmee ook getraumatiseerd. Haar vader was overleden door een blikseminslag en haar moeder draaide volledig door van alle stress die daarbij kwam kijken. Ondertussen had Samjana een ongeval waarmee zij haar oog verloor. Paniek en haar moeder kon dat allemaal niet verwerken en lokale social workers brachten Samjana naar Kathmandu, zoekend naar de juiste hulp. Eenmaal bij ons kinderhuis kreeg zij een goede begeleiding en een goede scholing, naast de “warmte” en het gevoel bij een familie te behoren, mooi dus!

En zo fleurde ze al op na een week verblijf in Hamro Niwas! Op school ging het ook erg goed en Samjana behaalde telkens hoge cijfers, danwel werd zij de 1e van de klas. Nu heeft zij de 10e klas afgesloten, ook met hele hoge cijfers en gaat zij voor een vervolgstudie. Het is voor de jongeren altijd lastig om een goede keus te maken, maar Samjana wist het al: zij gaat de studie optometrie volgen. Gezien haar geschiedenis met haar eigen oogproblematiek, vind ik dat een geweldige keuze dat zij nu zelf andere mensen wil gaan helpen met oogproblemen. Nou nou, komend uit die situatie en dan zelf deze studie gaan doen, ik vind dat echt geweldig, daar neem ik mijn petje voor af!

Het is wel een dure studie, maar de overheid doet als bonus voor haar goede studiecijfers voor 80% mee in de studiekosten. Maar Samjana heeft ook haar onderkomen nodig bij haar college, naast haar schoolbenodigdheden en haar dagelijkse leefkosten. Al met al voor die gehele periode toch nog ruim € 3.000,-. “ Wat doen we” was de vraag van EFF, de Educational First Foundation, onze partnerstichting die dit reguleert. En zowaar melde zich een sponsor, Frans, die wilde een sponsorstudente, dus specifiek een meisje supporten uit een moeilijke situatie. Afijn, een lang verhaal kort; Frans steunt Samjana voor 3 jaar en Samjana kan haar geluk niet op, geweldig! Wat super dat mensen als Frans vertrouwen hebben in dit meisje en onze werkwijze. Dus zo met elkaar; wij gaan ervoor, met dank aan Frans voor zijn belangrijke hulp en bijdrage in deze.

**Uw steun als studiesponsor**

Via EFF steunen 160 Veldwerk sponsors jongeren bij hun volgende stap als student. De bijdrage verschilt per kind en er is momenteel een wachtlijst met studenten die in aanmerking komen voor een sponsor. Het komende studiejaar start in april en dus is het nu de tijd om de jongeren studiemogelijkheden te bieden via een donatie aan stichting Veldwerk. De gift kan vorm gegeven worden als eenmalige of periodieke gift, zodat de gift fiscaal aftrekbaar is. Meer informatie is hier te vinden. Uw interesse kunt u ons laten weten via secretaris@stichtingveldwerk.nl.

Voor nu de groeten uit Kathmandu, Rene Veldt

© 2020 Stichting Veldwerk. Geen woorden, maar daden.