Tiffin programme in Janajagriti School, Dhading

Datum: 28-11-2017

Tiffin programme in Janajagriti School, Dhading

Tiffin”, het woord dat in Nepal gebruikt wordt voor een snack rond het middaguur … Vele ouders in Nepal hebben niet de financiële mogelijkheid om hun kinderen te voorzien van een gezonde snack tijdens de schooluren of kinderen gaan naar huis om te eten waarna ze niet meer terugkeren naar school. Sinds vele jaren steunt ook de overheid in Nepal verschillende scholen met een “tiffin programme” en het succes van dit programma vertaalt zich in een grotere aanwezigheid van kinderen in de scholen. Via onze partner Education First Foundation worden kinderen ondersteund met een studiebeurs en, indien nodig, financiële ondersteuning voor de familie. In Dhading, besloot Stichting Veldwerk, na overleg met lokale partner Siddha Samaj Sewa Nepal en op vraag van de lokale school, een programma op te zetten om de kinderen van de lokale overheidsschool Janajagriti te voorzien van een gezonde middagsnack.

Siddha Samaj Sewa Nepal (SSSN) is een lokale NGO (non governmental organization), opgericht om projecten uit te voeren met het doel de levensstandaard van de mensen in Nalang en Salang te verbeteren. Met steun van Stichting Veldwerk Nederland (SVN) ondersteunt SSSN de gemeenschap met onderwijs, medische basiszorg en bewustwording, hygiëne en inkomstengenererende activiteiten. Het hoofddoel van het project is om mensen uit kansarme groepen toegang te bieden tot onderwijs en medische basiszorg.

“Janajagriti Primary School” is opgericht in 1988 in Bagaichaatar met als doel om basisonderwijs te bieden aan kinderen van klas 1 tot klas 5. Er zijn in totaal 35 kinderen, 17 meisjes en 18 jongens. De school heeft 5 leraren en 1 kantoorassistent op de school. In het voorgaande jaar, werd het day care center dat SVN en SSSN uitbaatten in het nabij gelegen Atos center, gecombineerd met de school. Momenteel zijn er 11 kinderen in ECD – early childhood Education - op school. De meeste kinderen komen uit een lage kaste en hebben een lage sociale en economische afkomst.

Doelen van het “tiffin programme”:

1. De gezondheid van de studenten van klas 1 tot 5 verbeteren en dagelijks voorzien van een gezonde, voedzame lunch.
  2. De aanwezigheidsgraad van studenten op school verhogen.
  3. Minimaliseren van het aantal studenten dat na toelating de school verlaat.
  4. Het leervermogen van studenten verbeteren.
  5. Kinderen van lage kaste en kansarme gezinnen aanmoedigen om regelmatig naar school te komen.

Monitoring en evaluatie

Op 28 augustus bezocht een team van Veldwerk de school om te kijken hoe het project, gestart op 6 augustus, verloopt. De volgende, positieve bevindingen werden gedaan aan de hand van gesprekken met de leerkrachten en kinderen:

1. Studenten komen op tijd naar school omdat ze niet thuis hoeven te wachten totdat hun ouders / moeder klaar zijn met het bereiden van eten nu er een middagmaal op school wordt aangeboden (ze hebben 's ochtends gewoon een klein hapje thuis).
  2. Studenten gaan niet naar huis tijdens de middagpauze (kinderen gingen voorheen naar huis voor hun middagsnack en kwam vaak niet terug naar school).
  3. Kinderen zijn tevreden en vinden de voorziene maaltijd lekker.

Met hartelijke dank aan Jacobushoeve die dit project financieel ondersteunen!

Jammer genoeg kunnen niet alle kinderen genieten van de luxe van een middagsnack op school en vele families hebben het economisch moeilijk om schoolkosten te dekken. Deze kinderen worden ondersteund door het “Scholarship programme” van onze partner EFF. Indien je interesse hebt om een student te ondersteunen, neem dan contact op met SVN.