Eye camps

Stichting Veldwerk heeft in de afgelopen jaren diverse keren een eye camp georganiseerd in Dhading. Dit met dank aan initiatiefneemster Nicole Geers, die eerder als vrijwilliger 9 maanden in Dhading heeft bijgedragen aan de verbetering van het gezondheidsproject aldaar.

Veel voorkomende oogklachten

De mensen op het platteland hebben op oudere leeftijd, net als in Nederland, verschillende oogklachten. Staar, ontstekingen, slecht zicht, noem maar op. En dan te weten dat mensen zich ook op oudere leeftijd, met stok, willen kunnen verplaatsen via de paden om hun land te bereiken of elkaar op te zoeken.

​Opzet eye camp

Tijdens het eye camp wordt door Nepalese oogartsen de medische en paramedische zorg uitgevoerd. In het verleden is gebruik gemaakt van een zevenkoppig team van het "Bharatpur Eye Hospital" in Chitwan. De healthworkers van de healthcare centers zijn van groot belang, aangezien vele ouderen het vertrouwen moeten krijgen om geholpen te worden. Ook helpen ze bij de test van het gezichtsvermogen en bovendien meten ze de bloeddruk, doen urinetesten, helpen bij de anesthesie, ondersteunen op weg naar de operatiekamer, leiden hen voorzichtig naar een plekje om te rusten na de ingreep, enz. Sommige ouderen komen van ver en blijven dan slapen en ontvangen eten en een slaapplek.

Tijdens een eye camp worden honderden mensen onderzocht. Voor de een worden de klachten verholpen met een bril (ongeveer 20%), voor de andere staat een operatie te wachten (ongeveer 15%). De staaroperatie duurt 5 a 10 minuten per patiënt. Het eye camp duurt drie dagen, rekening houdend met een controle achteraf als er een oogoperatie nodig is.

Wilt u bijdragen aan de activiteiten van Stichting Veldwerk? Met uw bijdrage kan de stichting de gezondheid van mensen helpen verbeteren.