Healthcare centers

Stichting Veldwerk en Dhading

In 2007 stichting Veldwerk in samenwerking met de lokale partner SSSN het Grassroots Community Development project gestart. Het project wordt uitgevoerd in de dorpen Nalang en Salang in het Dhading district. Dit gebied ligt tussen Kathmandu en Pokhara en wordt aan de achterzijde begrensd enerzijds door het Lang-Tang gebergte rechts, het Annapurna massief links en daar tussen in de Ghanes Himal en de Mnt. Manaslu ruim 8000 meter hoog. Achter deze bergrug ligt het Tibetaanse plateau.

Sinds het begin zijn er 6 onderwijs- en gezondheidscenters en 1 bevallingskamer (daycare en healthcare centers, birthcenter) gebouwd. Er is ook 1 ambulance gedoneerd (24 uur stand-by, 2 chauffeurs), welke de centers verbindt met het dichtstbijzijnde ziekenhuis (op een loopafstand van 5 uur). Ten slotte is er een duurzaam gezondheids-/veiligheidsproject met behulp van de improved cooking stoves (ICS) en een inkomen genererend programma voor vrouwen, geitenhouderij, opgezet.

Gezondheidsprogramma

Aangezien het dichtstbijzijnde ziekenhuis op 5 uur loopafstand ligt, zijn de healthcare centers gebouwd om toegang te bieden tot basisgezondheidszorg. De centers bieden deze gezondheidszorg gratis sinds 2010.

Elf meiden van de gemeenschap zijn opgeleid tot Community Medicine Assistants (CMA) of Auxilliary Nurse Midwife (ANM) om in onze centers als lokale healthworker te werken. Zes van hen werken momenteel in de centers. Naast het bieden van gratis gezondheidszorg in de centers, bezoeken de healthworkers ook de dorpen en huishoudens om diegenen te helpen die te ziek zijn om zelf naar het center te komen. Zo ontvangen ook deze mensen de nodige gezondheidszorg. De healthworkers organiseren ook workshops voor de lokale bevolking omtrent gezondheid en hygiëne, maar zij krijgen zelf ook vervolgtrainingen over onderwerpen als gebruik en misbruik van medicijnen.

Er is 1 bevallingskamer gebouwd, gezien het hoge aantal miskramen en sterftecijfer van moeders en baby’s onder 1 jaar oud. Dit komt voornamelijk door het gebrek aan faciliteiten om in te spelen op complicaties die voorkomen tijdens bevallingen.

Trainingen voor healtcare workers

In de afgelopen periode zijn er verschillende vrijwilligers uit Nederland in het Dhading district geweest om de healthworkers en de coördinator, Januka, ondersteuning te bieden. Deze vrijwilligers met een medische achtergrond draaien dan mee tijdens de werkzaamheden en dragen op deze manier kennis over.

Bovendien worden er trainingen georganiseerd met ondersteuning van stichting Veldwerk. Bijvoorbeeld over algemene gezondheidsproblemen; de preventie, diagnose en behandeling op lokaal niveau en hoe om te gaan met patiënten die direct medicijnen verwachten. Het thema counseling komt aan de orde. Er is zodoende veel aandacht voor meer specifieke onderwerpen als waterzuivering, counseling en huismiddeltjes voor een 'normale' hoest, diarree, gewrichtspijnen, zwangere vrouwen (zoals goede voeding en belang van regelmatig doktersbezoek), huidproblemen en zelfs hoe hepatitis en HIV AIDS te herkennen en te behandelen. Alle healthworkers ontvangen dan ook handige informatie in de vorm van posters, boeken en flyers.