Daycare centers

Stichting Veldwerk en Dhading

In 2007 stichting Veldwerk in samenwerking met de lokale partner SSSN het Grassroots Community Development project gestart. Het project wordt uitgevoerd in de dorpen Nalang en Salang in het Dhading district. Dit gebied ligt tussen Kathmandu en Pokhara en wordt aan de achterzijde begrensd enerzijds door het Lang-Tang gebergte rechts, het Annapurna massief links en daar tussen in de Ghanes Himal en de Mnt. Manaslu ruim 8000 meter hoog. Achter deze bergrug ligt het Tibetaanse plateau.

Sinds het begin zijn er 6 onderwijs- en gezondheidscenters en 1 bevallingskamer (daycare en healthcare centers, birthcenter) gebouwd. Er is ook 1 ambulance gedoneerd (24 uur stand-by, 2 chauffeurs), welke de centers verbindt met het dichtstbijzijnde ziekenhuis (op een loopafstand van 5 uur). Ten slotte is er een duurzaam gezondheids-/veiligheidsproject met behulp van de improved cooking stoves (ICS) en een inkomen genererend programma voor vrouwen, geitenhouderij, opgezet.

Onderwijsprogramma

Zoals hierboven al beschreven, zijn er 6 daycare en healthcare centers gebouwd, allen met dezelfde opbouw; vijf kamers waarvan 2 voor de daycare, 2 voor de healthcare en 1 ruimte wordt gebruikt als keuken en gemeenschapshal. Alle centers hebben een apart toilet en het warme water en de elektriciteit wordt opgewekt door middel van solar photo-voltage panelen.

Er zijn beperkte mogelijkheden in Nalang en Salang als het gaat om onderwijs. Naast het gebrek aan faciliteiten, is er ook een gebrek aan bewustzijn omtrent het belang van onderwijs. Veel kinderen, vooral meisjes, moeten thuis blijven om op het land te werken of om op broertjes of zusjes te passen. Ouders hebben niet altijd tijd om goed op hun kleintjes te letten omdat ze druk aan het werk zijn op het land om weer een bord eten op tafel te hebben.

De daycare centers verzorgen gratis non-formeel, voorschools onderwijs (6 dagen per week). In elk center is er plaats voor 50 kinderen, tussen 1 en 6 jaar oud. De docenten hebben een cursus gevolgd in Early Childhood Development en een intensieve vervolgcursus van het Early Childhood Education Center. Tijdens deze opleiding hebben de docenten geleerd om op een creatieve en interactieve manier les te geven, in plaats van de in Nepal beroemde ‘opdreun’ en ‘papegaai’ methode.

Naast de twee leerkrachten is er op ieder centrum ook een bewaker en helper (cook-didi) werkzaam. De cook-didi bereidt iedere dag een voedzame lunch voor de kinderen. Deze lunch is een goede basis voor de groei en ontwikkeling van de kinderen. Uiteindelijk zal dit de schoolresultaten ook ten goede komen, een kind kan simpelweg niet leren op een lege maag. Bovendien is het een goede motivator voor de arme families om hun kind naar school te sturen. Ongeacht de al behaalde successen, blijft het altijd een uitdaging om alle ouders bewust te maken van het nut van onderwijs en dan vooral voor hun dochters.